Forum www.apbezpieczenstwo.fora.pl Strona Główna www.apbezpieczenstwo.fora.pl
Ped. Edu. dla Bez.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

20.10.2010

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.apbezpieczenstwo.fora.pl Strona Główna -> Filozofia bezpieczeństwa
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Karo!ina:)




Dołączył: 20 Lut 2010
Posty: 149
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Stąd:D

PostWysłany: Śro 11:01, 20 Paź 2010    Temat postu: 20.10.2010

Wybrane koncepcje polemologiczne i irenologiczne Starożytnego Rzymu

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
martuska199018




Dołączył: 04 Paź 2010
Posty: 21
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 14:56, 23 Paź 2010    Temat postu:

gr I z dnia 20.10.10

Myśl polemologiczna i irenologiczna w starożytnej Grecji

Analiza filozofii starożytnej Grecji wskazuje na różne pojmowanie definicji bezpieczeństwa i szczęścia ludzi.
Na przykład:
Tales z Miletu zwolennik demokracji opowiadał się za ideą kompromisu społecznego i umiarem w dążeniu do posiadania dóbr, jako warunek "harmonii społecznej".
Zdaniem Heraklita z Efezu, reprezentant ustroju arystokratycznego był przekonany, że władza w państwie musi być sprawowana przez ludzi wybitnych. Tylko bezwzględne podporządkowanie się ich władzy może zapewnić bezpieczeństwo ludziom.
Pitagoras z Abdery zauważył, że ludzie zaczęli się jednoczyć, tworzyć normy i zasady moralne by osiągnąć poczucie bezpieczeństwa i sprawiedliwości, w ten sposób utworzyli państwo. Podkreślał możliwość doskonalenia tej instytucji, opowiadając się za demokracją gwarantującą wolnym obywatelom udział w rządach, swobodny rozwój gospodarki i handlu, stwarzający podstawy dla dobrobytu, szczęścia i sprawiedliwości.
Sokrates sprzeciwiał się demokracji a opowiadał się za rządami arystokracji. Uważał, że jeśli państwo ma być trwałe i sprawiedliwe, władzę powinni sprawować ludzie oświeceni, czyli filozofowie. Utożsamiał władzę z cnotą, twierdził, iż wiedza o tym, co dobre i złe automatycznie wiedzie do postępowania moralnego, a to stwarza zarys ładu społecznego i bezpieczeństwa.
Platon do najważniejszych źródeł zagrożenia bezpieczeństwa człowieka (wojen) zaliczał: naruszenie ładu ustanowionego na świecie i w ludziach, nieprzestrzeganie norm moralnych i prawnych oraz przeludnienie przekraczające możliwości egzystencjalne państwa. Platon wyodrębnia trzy części duszy (intelekt, temperament, pożądliwość) i tak jak części duszy „niższa” jest podporządkowana „wyższej”, tak i poszczególne części społeczeństwa powinny być sobie podporządkowane, wtedy mamy gwarancję ładu i sprawiedliwości, a to z kolei determinuje stan bezpieczeństwa państwa. Podkreśla też, jakie znaczenie dla bezpieczeństwa państwa ma utrzymywanie dobrze zorganizowanych, wyszkolonych i wyposażonych wojowników.
Arystoteles, uważał, że warunkiem osiągnięcia szczęścia indywidualnego jest posiadanie cnót duchowych, cielesnych i zewnętrznych, a idealne państwo powinno być tak „urządzone”, aby mogło zapewnić warunki niezbędne dla ich realizacji. Wojnę traktował jako środek do pokoju. Wskazywał na konieczność posiadania sił zbrojnych w celu prowadzenia wojen w obronie niepodległości państwa i bezpieczeństwa jego obywateli.
Epikur rozwiną koncepcję hedonistyczną, wedle której szczęście polega na doznawaniu przyjemności, głównie intelektualnych, nieszczęściem zaś jest doznawanie cierpień. Zaspokojenie owych przyjemności miałoby zapewnić spokój wewnętrzny między jednostkami, grupami społecznymi, społecznościami, państwami.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ania108




Dołączył: 19 Lut 2010
Posty: 71
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 17:13, 23 Paź 2010    Temat postu: Źródła

Istnieje wiele źródeł filozofii bezpieczeństwa zacznę od Hezjoda drogę do bezpieczeństwa i pokoju widział w powrocie do życia zgodnego z naturą z harmonią świata. Platon i Arystoteles natomiast sądzili że warunkiem osiągnięcia szczęścia, pokoju i bez. Może być jedynie „dobrze urządzone państwo” tzn. takie w którym panuje harmonia, porządek i sprawiedliwość. Natomiast epikurejczycy zaczęli szukać gwarancji bez. Człowieka nie tylko w jego otoczeniu ale i w jego wnętrzu. Spokój wewnętrzny był warunkiem spokoju zewnętrznego. Zaś Cyceron i Lukrecjusz wskazywali, że w pełni bezp. Mogą być tylko bogate, silne i sprawiedliwe państwa. Natomiast św. Augustyn wysunął ideał wspólnoty skupionej wokół wartości najwyższych i świadomego uczestnictwa w budowaniu pokoju. Tomasz z Akwinu wprowadził idee jednolitego systemu praw rządzących światem stworzonym przez Boga a przestrzeganie tych praw zapewni pokój i bez. Problemy wojny i pokoju i bez. Zajmowały wiele miejsca w filozofii i nauce nowożytnej. Myśliciele renesansu tacy jak Machiavelli czy Morus stworzyli teoretyczne podstawy dla nowego szczęśliwego i bez. Społeczeństwa oraz włączali się w ich realizację w XVII wieku Grotius i Hobbes wysuwali ideę umowy społecznej na moc której ludzie organizowali się w państwo które zadaniem było zapewnienie bez. Życia i mienia. W oświeceniu brytyjskim podstawą bezp. I dobrobytu była własność prywatna a gwarantem postępu oświaty i nauki. Jeśli chodzi o filozofię francuską Wolter walczył o wolność, równość i braterstwo. Rousseau chciał przywrócenia naturalnej równości i niezależności. Helwecjusz i Hobbach byli za sprawiedliwym podziałem pracy i dochodów. Formułowali oni postulaty i reformy (by dążyć do pokoju i bezpieczeństwa) zaś myśliciele oświecenia niemieckiego (Kant, Lessing uważali że bezpieczeństwo warunkuje znajomość i przestrzeganie norm moralnych i prawnych postęp nauki i techniki oraz autonomia i społeczeństwo obywatelskie. W filozofii niemieckich myślicieli XIX wieku dużą rolę odegrały etyka, filozofia prawa, fil. historii. Większość tych teorii nie doczekało się pełnego urzeczywistnienia, dlatego problemy wolności i bezpieczeństwa nadal są aktualne w badaniach współczesnych. Współczesna koncepcje mają charakter humanistyczny służący pełniejszemu poznaniu i zrozumieniu świata, by uczynić go bezpieczniejszym. Kolejnym źródłem jest filozofia Comte’a który stworzył naukową filozofię opartą na faktach będącą teoretycznym narzędziem walki z zbudowanie nowego ładu społecznego. Marks stworzył filozofię naukową i rewolucyjne przekształcenie stosunków społ. Eko. I politycznego by znieść własność prywatną, walkę klas. Do źródeł zaliczamy także filozofię fenomenologiczną ( Husserl, Scheler) i strukturalizm, gdzie próbowano wyjaśnić rolę człowieka w świeci a także twórczość „szkoły Frankfurckiej; teorię krytyczną ( Horkheimera, Adorna) gdzie krytykowano rzeczywistość w tym szczególnie nędzę oraz realny socjalizm i sprzeciwiano się ideologii i systemowi totalitarnym. Źródłem są także współczesna filozofia chrześcijańska, tomizm współczesny, personalizm chrześcijański, nauka społeczna kościała rzymsko-katolicznego gdzie zawarte są dążenia do obrony osoby ludzkiej przed zagrażającymi jej niebezpieczeństwami do pełnej humanizacji życia społecznego oraz krytyka faszyzmu i totalitaryzmu socjalizmu i marksizmu. Za poszanowaniem praw i rozwoju człowieka i społeczeństwa oraz piętnowaniem wyzysku i dyskryminacji opowiadali się papieże w swoich encyklikach m.in. papież Jan 23,Pawał 6 czy Jan Paweł II obecnie odnotowujemy wzrost poczucia godności ludzi co przyczynia się do wzrostu poczucia naszego bezpieczeństwa i determinowane jest przez pokój między wszystkimi narodami oparty na prawdzie, sprawiedliwości, miłości i wolności.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.apbezpieczenstwo.fora.pl Strona Główna -> Filozofia bezpieczeństwa Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin