Forum www.apbezpieczenstwo.fora.pl Strona Główna www.apbezpieczenstwo.fora.pl
Ped. Edu. dla Bez.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Renesans ciąg dalszy

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.apbezpieczenstwo.fora.pl Strona Główna -> Filozofia bezpieczeństwa
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
edzia




Dołączył: 20 Lis 2010
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 16:23, 20 Lis 2010    Temat postu: Renesans ciąg dalszy

Bezpieczeństwo , wojna i pokój w renesansowej myśli pedagogicznej i społecznej Europy Zachodniej.


Wielu znakomitych przedstawicieli epoki renesansu poszukiwało teoretycznych podstaw dla zbudowania ,, nowego społeczeństwa” . Idee te znalazły swój wyraz w poglądach takich myślicieli, jak: Mikołaj Machiavelli (1469-1527), Tomasz Morus (1478-1535), Jan Bodin (1530-1596), Franciszek Bacon (1561-1626), Tomasz Campanella (1568-1639), Wszyscy oni usiłowali stworzyć nie tylko teoretyczne podstawy dla nowych stosunków społecznych, państwowych i międzynarodowych, ale aktywnie uczestniczyli w ich realizacji. Idee odrodzenia najwcześniej rozwinęły się Włoszech a wśród ich reprezentantów zwłaszcza w kontekście wojny i pokoju należy wyróżnić – Machiawellego , autora takich prac jak „Książę ‘’ czy „ Historia Florencji’. W wymienionych pracach wiele miejsca poświecono próbom opracowania koncepcji nowego społeczeństwa , państwa i prawa , wojny i pokoju , wojska i obronności. Według przekonań Machiawellego człowiek z natury obdarzony jest energią i wolą działania jednak może to tylko spożytkować w ramach dobrze zorganizowanego państwa stojącego na czele „porządku społecznego ‘’ posiadającego odpowiednie siły i środki zbrojne umożliwiające zapewnienie szczęścia , wolności i bezpieczeństwa obywateli. Mówiąc o przygotowaniu się do obrony państwa i konieczności posłużenia się „orężem i siłą”, podkreśla, iż te ostatnie środki trzeba zastosować dopiero wtedy, kiedy zawiodą wszystkie inne, a mianowicie pokojowe. Uważał że ,’Najważniejszą podstawą wszystkich państw tak nowych, jak starych i mieszanych są dobre prawa i dobre wojsko.” . Przedkładał on wojny obronne nad zaborcze , środki pokojowe nad środki walki zbrojnej , wolność nad zniewolenie wskazując , iż w krajach cieszących się wolnością i zdolnych do obrony rozwijają się cnoty moralne i bogactwo , rolnictwo i przemysł , widoczna jest troska o dobro wspólne , służące interesom wszystkich obywateli.
Wśród renesansowych koncepcji państw i społeczeństw, a w ich obrębie koncepcji wojen i pokojów wyróżnić można te które, określano mianem utopijnych. . Idee te znalazły swój wyraz m.in. w ,,Utopii” Tomasza Morusa , która przyczyniła się do upowszechnienia samej nazwy tej twórczości filozoficznej i literackiej. W dziele Tomasza Morusa znajdujemy ostrą krytykę: stosunków panujących w Anglii, skupienia własności i władzy w rękach możnych, całej organizacji społeczeństwa opartej na prywatnym charakterze własności. To w konsekwencji prowadzi do niesprawiedliwości społecznej, walki i waśni wewnętrznych, ale także i wojen między narodami. Proponowane reformy systemu społecznego przez Tomasza Morusa to : zniesienie własności prywatnej, zaprowadzenie równości w stanie posiadania, wspólna własność mienia. Sytuacja taka usuwa podstawy niesprawiedliwości społecznej, a tym samym przekreśla główne źródło wojen, a co za tym idzie stwarza warunki dla trwałego pokoju. Jednak obok państwa ,,Utopian”istnieją społeczeństwa zorganizowane na zasadzie własności prywatnej, które dążą do pomnożenia tej własności w drodze wojen. Dlatego też ,,Utopianie” zmuszeni są do przygotowań obronnych, do odparcia ataków wroga ,do posiadania sił zbrojnych. Sami jednak dopuszczają wojnę tylko w dwóch przypadkach: w przypadku napadu nie przyjaciela , w przypadku zaatakowania przyjaciół, którym zobowiązani są przyjść z pomocą. Ale nawet w takiej sytuacji obchodzą się z nieprzyjacielem po rycersku, w zgodzie z uznanymi regułami etyki walki zbrojnej.Tomasz Morus koncentrował się na organizacji społeczno- ekonomicznej, dążąc do gruntownej przebudowy systemu gospodarczego rodzącego nędzę, przestępczość i wojny. Podstawą harmonijnego systemu społecznego byłyby : brak własności prywatnej, istnienie powszechnej zgody, co do naczelnych wartości życia .
Poszukiwaniom odpowiedzi na najważniejsze pytania o źródła niesprawiedliwości i wojen poświęcone były prace innego angielskiego filozofa i uczonego – Franciszka Bacona.
On w odróżnieniu od Morusa nie postuluje zniesienia własności prywatnej, lecz tylko sprawiedliwe jej użytkowanie. Przez rozwijanie nauki i szarzenie oświaty chciał zapewnić klasom wyższym właściwe warunki do rządzenia państwem a klasom niższym zaspokojenie koniecznych potrzeb materialnych i duchowych. Społeczeństwo takie, wytwarzające obfitość dóbr żyje dostatnie ,wykorzystując najnowsze osiągnięcia techniki i nauki do opanowania przyrody. Ale osiągnięcia te znajdują swoje zastosowanie w dziedzinie militarnej. W „Nowej Atlantydzie” autor troszczy się o „życie bezpieczne” proponuje utrzymanie „stanu pogotowia wojennego” nie tylko dla odparcia ataku, ale i prowadzenia wojen zaczepnych. Mówi o potrzebie wytwarzania nowoczesnej broni, która pozwoliłaby na uzyskanie skutków większych od tych , które osiągano stosując dotychczasowe środki walki. Bacon podkreślał również konieczność humanitarnego postępowania z nieprzyjaciółmi i jeńcami oraz zaznaczał wartość pokoju.
Inny włoski filozof Tomasz Campanelli swoje poglądy na temat wojny i pokoju najpełniej wyraził w dziele pt. Państwo słońca (Civitas solis).. Jest to wizja państwa w którym obywatele są szczęśliwi i mają zapewniony odpowiedni byt .Mieszkańcy owego państwa żyją w przekonaniu, że wszelkie konflikty, wojny, zło i niesprawiedliwość są skutkiem nadmiernych różnic w statusie. Społeczeństwo funkcjonuje w dobrobycie, pracując na swoje utrzymanie i zachowując się zgodnie z rygorystycznymi wytycznymi władców. Przeciwstawia się on reifikacji ludzi , walczy o ich godność .W stosunkach z sąsiadami Solaryjczycy - „Nikomu nie wyrządzają krzywdy i nie znoszą , by ich krzywdzono „. W tym drugim przypadku są nieustannie przygotowani do odparcia ataku, ale wojnę wszczynają tylko wtedy , gdy zostaną napadnięci , albo sprzymierzeńcy wezwą ich do pomocy .Właśnie takie wojny uważają za sprawiedliwe, przestrzegając w czasie ich przeprowadzania zasad etyki walki zbrojnej , postępując humanitarnie ze zdobytymi jeńcami łatwo przebaczając i po zakończeniu wojny świadcząc im dobro. To wszystko jest zgodne z dewizą Campanelli-„Celem wojny nie jest bowiem zniszczenie zwyciężonego , lecz jego poprawienie” Nie traktował on wojny jako celu samego w sobie. Śladem wielu humanistów starożytnych przestrzegał przed pochopnym jej wypowiadaniem, zalecając wcześniejsze wykorzystanie pokojowych środków rozstrzygania sporów takich jak: negocjacje, żądanie od nieprzyjaciół zwrotu zagrabionych rzeczy, zaprzestania ucisku względem sojuszników. Dopiero gdy zawiodą wszystkie metody bezkonfliktowego rozwiązania sporu, można wypowiedzieć wojnę i to tylko w określonych przypadkach – wojnę sprawiedliwą. Nad realizacją wychowania wojskowego czuwać mieli ludzie dojrzali i doświadczeni w sprawach wojennych – „szermierze” uczestniczyć w nim mieli zarówno mężczyźni jaki i kobiety , ucząc się skutecznego zwalczania wroga i stosowanych przez niego środków walki oraz likwidowania powodowanych przez działania wojenne skutków.
Wielkim myślicielem epoki renesansu jest również Francuz Jan Bodin, Swoje poglądy na tematy dotyczące wojen opisał w dziele „Sześć ksiąg o Rzeczypospolitej”. Opowiada się on za nietykalnością własności prywatnej , wolnością handlu i wolnością podatkową , wolnością wyznania i ochroną praw nabytych , dążąc do ustanowienia wspólnoty opartej o prawa naturalne i prawa boskie. Stawia on dobro publiczne nad dobro prywatne . Uważa że poddani dla ocalenia niepodległości państwa powinni rezygnować z dochodzenia swoich praw i majątku. Wojny w obronie państwa i ukaranie agresora są wojnami sprawiedliwymi zgodnymi z prawem boskim , naturalnym i ludzkim. Wojny niesprawiedliwe są wszczynane przez rozbójników, złoczyńców , rabusiów którzy rozpoczynają je bez słusznego powodu i grabią majątki. Kara nie powinna omijać wrogich państw, które takie wojny prowadzą.

Epoka Renesansu to czas analizy zjawisk wojny, pokoju i bezpieczeństwa. Myśliciele uważali, że wojnę można prowadzić tylko w przypadkach zagrożenia życia, bezpieczeństwa w różnych jego aspektach oraz niepodległości i nienaruszalności terytorium państwa. Człowiek, może dokonywać wyborów pomiędzy wojną i pokojem, agresją i altruizmem. Filozofowie tej epoki próbowali wskazywać odpowiednią drogę. Są to ponadczasowe rozwiązania. Pokój jest celem nadrzędnym. Dążenie do niego powinno odbywać się za pomocą negocjacji, a nie wojnami usprawiedliwianymi do jego uzyskania.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.apbezpieczenstwo.fora.pl Strona Główna -> Filozofia bezpieczeństwa Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin