Forum www.apbezpieczenstwo.fora.pl Strona Główna www.apbezpieczenstwo.fora.pl
Ped. Edu. dla Bez.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

13.01.2011

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.apbezpieczenstwo.fora.pl Strona Główna -> Historia mysli pedagogicznej
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zanetka199o




Dołączył: 20 Lut 2010
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 15:54, 11 Sty 2011    Temat postu: 13.01.2011

STAROŻYTNOŚĆ
1. Pierwsza szkoła: leśna ( szkoła wszechstronnych, obowiązków obywatelskich i zajęć praktycznych. Kończyła się inicjacją)
2. Pierwszy egzamin: inicjacja (obrzęd wtajemniczenia, typ instytucji wychowawczej)
3. Wspólnota pierwotna to: formacja społeczno-ekonomiczna będąca pierwszą formą współżycia zbiorowości ludzkiej (cechy wspólna praca, wspólna własność, początki religii, zespolenie z przyrodą, poznanie świata, początki tradycji, obyczajów)
4. Okres wspólnoty pierwotnej: grupa pierwotna, ustrój rodowy, demokracja wojskowa
5. Funkcjonująca forma wychowania: wychowanie naturalne
6. Kto wymyślił pismo: Sumerowie
7. Pismo: pierwsze pismo : pihtogramy
Sumer-klinowe Egipt-obrazkowe Ameryka (Inkowie)-supełkowe
8. Typy szkół w Egipcie: kapłańskie, pisarzy, wojskowe, szkoły wytwórców(rzemieślników, rolników)
9. Konfucjusz: twórca systemu filozoficzno-moralnego Chin, pierwszy filozof świecki który proponował wiedzę opartą na podstawach naukowych.
STAROŻYTNA GRECJA - pytania
10. Kto napisał Iliadę i Odyseję: Homer
11. Okresy w starożytnej Grecji: Homerycki- IV-V wiek, Klasyczny- IV-III wiek, Hellenistyczny- III- II wiek
12. Krypteja: szkoła przetrwania w starożytnej Grecji
13. Niewolnictwo: a)patriarchalne-pierwsza forma niewolnictwa, niewolnicy prowadzili gospodarstwa ludzi do których należeli, pracowali z właścicielami b)klasyczne-wykorzystywani niewolnicy fizycznie do produkcji, tylko w cywilizacjach zachodnich
14. Polis: państwo-miasto, pierwsze polis to Sparta
15. Twórcy wychowania: Homer-uważa się go za wychowawcę w starożytnej Grecji
16. Prawodawca Sparty: Likurg-przypisywano mu organizację systemu wychowania w Sparcie
17. Cechy wychowania spartańskiego: charakter militarny, szkoły państwowe bez rozwoju umysłu, przyzwyczajano do znoszenia bólu, państwo decydowało o wychowaniu, dziewczynki też uczęszczały do szkoły, efebia obowiązkowa, ostatni etap wychowania to 10-letnia służba wojskowa
18. Cechy wychowania ateńskiego: wychowanie humanistyczne, harmonijny rozwój umysłu i ciała, szkoły prywatne, uczono czytania, pisania, potem gimnastyka, tylko chłopcy chodzili do szkoły, efebia początkowo dobrowolna, mając 20 lat stawał się pełnoprawnym obywatelem
19. Geruzja: rada starszych w Sparcie
20. Eforowie: najwyżsi urzędnicy państwowi, czuwali nad sprawami wychowania w Sparcie
21. Pajdonom: urzędnik państwowy w Sparcie, stał na czele wychowania całej edukacji spartańskiej
22. Efebia: wychowanie wojskowe
23. Kalokagatia: ideał człowieka w Atenach, wykształcony umysłowo i fizycznie (PIĘKNY I DOBRY)
24. Gramatysta: uczył czytania, pisania, rachunków oraz literatury w Atenach
25. Kitarysta: (lutnista) uczył gry na lutni w Atenach
26. Palestra: (boisko sportowe) pierwszy stopień wychowania obywatelskiego
27. Pedotrib: nauczyciel w palestrze, Ateny
28. Kunszty: obejmowały naukę tańca, ćwiczenia gimnastyczne, skoki, biegi, musztrę wojskową, jazdę konną
29. Najważniejsze umiejętności w Atenach: czytanie i pływanie
30. Kim byli Sofiści i przedstawiciele: Sofiści to wędrowni mędrcy, nauczyciele, pedagodzy, uczyli mowy, dobierania argumentów. Filozofia Sofistów koncentrowała się wokół człowieka czyniąc go „miarą wszystkich rzeczy”. Działali w V-IV w. p.n.e. Przedstawiciele: Kryfiasz, Gorgiasz, Hippiasz, Protagoras, Alkidamos
31. Najważniejsze przedmioty Sofistów: filozofia, dialektyka, retoryka
32. Relatywizm teoriopoznawczy: poznanie prawdy przez zmysły, relatywizm-względność
33. Isokrates: uczeń Sofistów, założył pierwszą formalną szkołę retoryki w Atenach ok. 390r. p.n.e.
34. Hellenizm: ideał arystokratycznego, wolnego i szlachetnego człowieka, wykształcony ogólnie, ale dość jednostronnie i powierzchownie, raczej językowo i literacko niż przyrodniczo
35. W okresie hellenistycznym ukształtował się podział szkół: a)elementarne-miasta i wsie, chłopcy i dziewczęta z rodzin mniej zamożnych b)średnie i wyższe-tylko dla chłopców, wiedza encyklopedyczna, język grecki obowiązkowy. W szkole średniej 7 sztuk wyzwolonych
36. Gimnazjarcha: dyrektor i mecenas szkoły średniej w okresie hellenistycznym
37. Platon: założył pierwszą Akademię w Atenach, stworzył teorię państwa, jego dzieła: „Obrona Sokratesa”; „Państwo”; „Prawo”; „Uczta”
38. Cztery cnoty Platona: sprawiedliwość(harmonia wewnętrzna duszy), mądrość(dusza rozumna), odwaga(dusza uczuciowa), umiarkowanie(dusza impulsywna)
39. Idealizm: kierunek przeciwstawny realizmowi, według którego idea, myśl, świadomość są pierwotne natomiast byt, rzecz-wtórne. Platon, uważał że pierwiastki idealne mają przewagę nad realnymi
40. Sokrates: był nauczycielem Platona, nie napisał żadnego dzieła
41. Pedagogikę Sokratesa nazywamy: heurezą
42. Metody Sokratesa:
• Heurystyczna(akuszerska)-powolne dochodzenie do prawdy
• Indukcyjna-od szczegółu do ogółu
• Dedukcyjna-od ogółu do szczegółu
• Negatywna(krytyczne, elenktyczna)-tępimy to co negatywne przez oczyszczanie umysłu
• Pozytywna(majeutyczne, odkrywcza)
43. Czego uczył Sokrates: uczył bezinteresownie cnoty każdego kto tego pragnął
44. Czyje są metody poznania: Sokratesa, nie pozostawił żadnych dzieł, jego słynne słowa to: „wiem że nic nie wiem”
45. Arystoteles: twórca teorii nauczania, jego dzieło to: „Polityka”; „Metafizyka”; „Etyka”
46. Pierwsze liceum: założył Arystoteles w 334r. p.n.e.
47. 3 dusze według Arystotelesa: roślinna, zwierzęca, myśląca
48. Etapy poznania Arystotelesa: etap pierwszy-od urodzenia do 7 roku życia; etap drugi-od 7 do 15 roku życia; etap trzeci-od 16 do 22 roku życia
49. Stopnie poznania Arystotelesa: postrzeganie, zapamiętywanie, uogólnianie
50. Dualizm: dwoistość, istnienie obok siebie dwóch odrębnych zjawisk, nurtów, pierwiastków, zasad działania lub poznania np. materii i ducha, ciała i duszy, zła i dobra. Arystoteles chciał pogodzić materializm z idealizmem
51. Twórca dialektyki: Piotr Abelard (DZIEŁA: ,,Dialektyka’’, ,,Teologia’’)
52. Heureza: metoda nauczania mająca nakłonić ucznia do aktywnych, samodzielnych obserwacji, doświadczeń, poszukiwań SOKRATES
53. Kto napisał „Żywot” i „Moralność”: Plutarch
STAROŻYTNY RZYM - pytania
1. Okresy w starożytnym Rzymie: a)rodowy(królewski) do VI w. p.n.e. b)republikański od VI do I w. p.n.e. c)cesarski od I w .p.n.e. do V w. n.e.
2. Kto i kiedy podzielił Rzym na dwie części: Teodozjusz Wielki w 395
3. Sztuka przemawiania w Rzymie: retoryka
4. Państwo-miasto w Rzymie: civis
5. Pietas: zasady moralne w wychowywaniu młodzieży w Rzymie
6. Ludus: szkoła elementarna (gra, zabawa w której uczyli nauczyciele zwania literatorami)
7. Kalkulatorzy: nauczyciel rachunku na wyższym poziome w elementarnej szkole
8. Literator: nauczyciel w elementarnej szkole
9. Ekwici: stan wywodzący się z plebejuszów, który na dostawach wojennych, dzierżawach dorobił się dużego majątku
10. Pedagogie: szkoły dla niewolników, którzy było pedagogami
11. Cycero Marek: domagał się aby mówca znał 7 sztuk wyzwolonych, psychologię, prawo państwowe, geografię i filozofię. Główny nacisk kładł na życie moralne, teoretyk wykształcenia retorycznego
12. Katon Starszy: nauczyciel własnego syna, obrońca tradycyjnego ideału wychowania w starożytnym Rzymie
13. 7 sztuk wyzwolonych: gramatyka, retoryka, dialektyka, arytmetyka, geometria, astronomia, muzyka
14. „Dyscyplinae”: M. Terantius Varro- pierwszy w starożytnym Rzymie podręcznik 7 sztuk wyzwolonych
15. Marcjan Capella: w utworze „O zaślubinach Merkurego i Filologii” nadaje nazwy 7 sztuk wyzwolonych
16. Gallus: założył pierwszą szkołę retoryki w Rzymie-I w. p.n.e.
17. Cechy mówcy Kwintyliana: mówca musiał być wzorem wykształconego człowieka i obywatela, musiał umieć znaleźć się w każdej sytuacji
18. Rodzaje mów: doradcze, sądownicze, panegiryczne
19. Narodziny szkół średnich w Rzymie: koniec republikańskiego okresu
20. Program szkół średnich w Rzymie: 7 sztuk wyzwolonych
21. Typy szkól w okresie cesarstwa: elementarne, średnie, retoryki
22. Pierwsza szkoła retoryki w Rzymie: Plotius Galliusz I w. p.n.e.
23. Edykt Mediolański: w 313r. wydał go Konstantyn Wielki, który przyznawał religii chrześcijańskiej równouprawnienie z innymi religiami
24. Pierwszy Uniwersytet: założył Teodozjusz II cesarz w 425r.
ŚREDNIOWIECZE (BÓG W CENTRUM)
54. 395r. cesarz Teodozjusz Wielki: dokonuje podziału starożytnego Rzymu na Zachodni i Wschodni(ze stolicą w Konstantynopolu)
55. Cezura czasowa średniowiecza:
w Europie: początek-476r. (upadek cesarstwa zachodnio-rzymskiego) koniec-1453r. (upadek Konstantynopolu)
1450r. (wynalezienie druku przez Gutenberga) 1492r. (odkrycie Ameryki przez Kolumba) 1517r. (wystąpienie Lutra)
w Polsce: 966r. (przyjęcie chrztu przez Polskę) do 1474r. (pojawienie się pierwszego druku w Polsce)
56. Teocentryzm: Bóg w centrum, przekładało się to na sztukę, kulturę i szkolnictwo
57. Teologia: królowa nauk
58. Scholastyka(IX-XV): metoda, system nauczania średniowiecznego, której istotą jest przyjmowanie pewnych twierdzeń i prawd. Dążenie do rozumowego uzasadniania treści religijnych, ograniczenie się do autorytatywnych tekstów jako do głównego źródła poznania(np. Biblia), nie uwzględniała empiryzmu. Znani scholastycy: Piotr Abelard; Abelard Wielki; Tomasz z Akwinu
59. Tomizm: kierunek filozoficzny stworzony przez Św. Tomasza z Akwinu. Mówił o dwóch źródłach poznania: a)wiedza pochodzi od Boga-przez objawienie b)rozum jest źródłem wiedzy
60. Feudalizm: ustrój społeczno-gospodarczy oparty na charakterystycznym podziale własności ziemi na własność zwierzchnią i użytkową. Wprowadził podział na 4stany: a)chłopstwo b)mieszczaństwo c)rycerstwo(stan dominujący) d)duchowieństwo(stan dominujący). Dwa ostanie stany w XIII wieku przekształciły się w szlachtę
61. Święty Augustyn: stworzył podstawy filozofii chrześcijańskiej, mówił że rozum i wiara uzupełniają się, uważał że wzorem jest asceta, pustelnik nie przywiązujący uwagi do ciała bo ciało jest więzieniem duszy, rozum jest skojarzeniem duszy, nie ma prawdy obiektywnej na świecie, wszystko zależy od Boga. Autor „Wyznań”, próbował połączyć religię ze szkolnictwem świeckim (iluminacja-oświecenie umysłu ludzkiego przez Boga, dzięki któremu możliwe jest poznanie)
62. Święty Tomasz: zwany księciem scholastyki, przystosował pisma Arystotelesa do dogmatów religii chrześcijańskiej, mówił o dwóch źródłach poznania: 1) wiedza objawiona przez Boga 2) rozum jako źródło wiedzy; jego dzieła: „Summa teologiczna”; „Summa filozoficzna”
63. Kassiodor: powiązał chrześcijaństwo z naukami świeckimi
64. Piotr Abelard: skazany przez synod z 1121r. i 1141r. na pobyt w klasztorze, potem spalony na stosie, nauczał dialektyki; jego działa: „Dialektyka”; „Teologia”
65. Alkwin: mnich irlandzki na dworze Karola Wielkiego
66. Szkoły w średniowieczu: pałacowa; kościelna; rycerska; kolegiacka
67. Rodzaje szkół kościelnych: kolegiackie; klasztorne; katedralne; parafialne
68. Etapy szkoły rycerskiej(wychowanie dworskie): paź; giermek; rycerz
69. Etapy wychowania rzemieślniczego(wychowanie cechowe): terminator(uczeń); czeladnik; mistrz
70. Majstersztyk: egzamin na mistrza w szkole mieszczańskiej
71. Świeckie szkoły mieszczańskie: Włochy; Anglia; Niemcy; Francja
72. Siedem cnót rycerskich: pływanie; myślistwo; rzut oszczepem; szermierka; jazda konna; znajomość zasad różnych gier towarzyskich(np. szachy); poezja
73. Sobór Laterański: trzeci-1179r. czwarty-1215r. Ustalono, że przy katedrach i parafiach prowadzone będą szkoły, kazano wyznaczyć beneficjum-wydzielone pieniądze z majątku kościelnego na utrzymanie nauki w tych szkołach, nauczanie miało być bezpłatne, przyjmowano wszystkich chętnych chłopców
74. Jaką szkołę założył Karol Wielki: szkołę pałacową(dworską)
75. Kapitularze: specjalne zarządzenia Karola Wielkiego
76. Synkretyzm: polega na przenikaniu do chrześcijaństwa elementów pogańskich
77. Pierwsze uniwersytety: powstały w sposób żywiołowy(młodzież gromadziła się przy nauczycielu); Bolonia(1158) program nauczania-prawo rzymskie, dużo swobody, władze uniwersyteckie były wybierane ze studentów; Paryż(1200) program nauczania-teologia, nie mieli dużo swobody, nosili specjalne stroje, dziekan i rektor wybierany spośród profesorów; Oxford(1214) powstały dzięki migracją młodzieży: Cambridge(1209); Padwa(1222). Powstały dzięki fundacją władzy: Neapol(1224); Praga(1348)
78. Akwizgran: stolica państwa Karola Wielkiego, państwo Franków
79. Uniwersalizm: a)teocentryzm; b)łacina; c)ascetyzm(ideał, umiarkowanie, wyrzeczenie, post)
80. Przedmioty wchodzące w skład trivium: gramatyka; retoryka; dialektyka
81. Przedmioty wchodzące w skład quadrivium: arytmetyka; astronomia; muzyka; geometria
82. Twórcy klasztorów i szkół przy klasztorach: Św. Bazyli, Jan Chryzostom, Benedykt, Cassiodor(przyczynił się do podziały 7 sztuk wyzwolonych na trivium i quadrivium), papież Grzegorz I Wielki(zreformował w VI-VII w. szkołę śpiewu kościelnego w Rzymie)
83. Miejskie szkoły w Polsce: niezależne od władzy Kościoła, 7 sztuk wyzwolonych, zakładane przez mieszczan a nie Kościół, rozwój gospodarczy(rzemiosła, handlu)
84. Uniwersytet Jagielloński: ufundowany został w 1364 roku przez Kazimierza Wielkiego. W chwili jego śmierci zastał zamknięty i ponownie ufundowany 26. VII 1400 roku przez Władysława Jagiełłę
85. Filozofowie średniowiecza: Święty Tomasz z Akwinu, Piotr Abelard
86. Upadek Konstantynopolu: 1453rok
WYCHOWANIE DWORSKIE (RYCERSKIE) – paź – giermek – rycerz
Etos rycerski - ,, Duszę Bogu, życie królowi, serce damom, a sobie sławę na ziemi’’
WYCHOWANIE RZEMIEŚLNICZE (MIESZCZAŃSKIE) – uczeń(terminator) – czeladnik – mistrz (majster)
WYCHOWANIE SZKOLNE – uczeń ( żak) – bakałaż - magister
Uniwersytety : Paryż, Padwa, Praga, Neapol, Oxford, Cambridge
ODRODZENIE
Epoka silnie związana z człowiekiem, przywraca sens istnienia na ziemi by zabiegać o rzeczy ziemskie, wykształcenie, karierę, rodzi się pojęcie kapitalizmu.
87. Odrodzenie-periodyzacja: Europa XV-XVI w. początki XVII, w Polsce od XVI w. Okres odrodzenia literatury i kultury klasycznej, nauki wszystkich ideałów grecko-rzymskich
88. Humanizm: wiara w potęgę rozumu ludzkiego, przeświadczenie o konieczności poznania człowieka i praw rządzących przyrodą jako podstawowym zadaniem nauki, filozofii i sztuki. Naczelne hasło humanistów: „Człowiekiem jestem i nic co ludzkie nie jest mi obce” - Terencjusz
89. Antropocentryzm: człowiek w centrum zainteresowania
90. Główne idee Odrodzenia: humanizm, reformacja, kontrreformacja
91. Przedstawiciele Odrodzenia znani w Europie:
• Włochy: Piotr Paweł Vergerio; Eneasz Sylwiusz Piccolomini; Piotr Bombo
• Anglia: Tomasz Morus; Tomasz Eliot
• Holandia: Erazm z Rotterdamu
• Hiszpania: Jan Ludwik Vives
• Francja: Piotr Ramus
• Polska: Andrzej Frycz Modrzewski; Sebastian Petrycy; Erazm Gliczner; Szymon Marycjusz
92. Reformacja: ruch religijny dążący do wprowadzenie reform w kościele katolickim w zakresie doktryny organizacji i obyczajowości
93. Przedstawiciele reformacji w Niemczech: Marcin Luter; Filip Melanchton; Jan Sturm
94. Kontrreformacja: walka prowadzona przez kościół katolicki z postępami reformacji połowa XVI w. do końca XVII w.
95. Przedstawiciele kontrreformacji w Polsce: Stanisław Hozjusz
96. Kto i kiedy założył Uniwersytet Krakowski: Kazimierz Wielki w 1364 roku
97. Krytycy humanistycznej kultury filozoficznej:
• Włochy XVI w.: Bernard Telesio; Galileusz; Tomasz Campananella
• Anglia przełom XVI-XVII w.: Franciszek Bacon
• Francja XVI w. i XVII w.: Rene Descartes (Kartezjusz); Michael Montaigne
• Niemcy XVII w.; Wolfgang Ratke (Ratchius)
98. Inkwizycja: instytucja służąca do wykrywania i sądzenia hetero-ortodoksyjnych doktryn religijnych
99. Sprowadzenie jezuitów do Polski: 1564 rok przez biskupa warmińskiego Stanisława Hozjusza (Braniewo)
100. Pierwsze kolegium jezuickie: Braniewo 1565 rok
101. Ignacy Loyola: założył Towarzystwo Jezusowe przekształcone w 1540r. na zakon jezuitów
102. Powstanie klasy robotniczej: Odrodzenie
103. Szkoły różnowiercze(luterańskie, ariańskie, jezuickie): wzorowały się na szkole w Sztutgardzie(luterańskiej); Arianie(Raków, Lewartów); gimnazja luterańskie(Gdańsk, Elbląg, Toruń), Kalwini(Pińczów)
104. Szkoły humanistyczne w Europie: Włochy: a)VITORINO DA FELTVE (MONTUA) b)FUARINO DA VERONA (FERRORA)
105. Szkoły humanistyczne w Polsce: Akademia w Poznaniu(założył Jan Lubrański w 1519r.) i w Zamościu(Jan Zamoyski-1595r.)
106. Kolonie akademickie: pierwsza Szkoła Nowodworskiego(Kraków-1588r.)-szkoła średnia prowadzona przez Uniwersytet Krakowski. Chciano pozyskać uczniów ze szkół średnich jezuickich, szkoła przyjmowała wszystkich, a jezuici tylko zamożnych
OŚWIECENIE
Oświecenie ma być próba praktycznego zrealizowania postulatów odrodzenia; postulaty będą mogły być zrealizowane gdy zapewni się wszystkim dostęp do szkoły. Walka o równość, tolerancję-w Europie, a w Polsce o ograniczenie wolności zwłaszcza szlachty. Oświecenie to nowy ruch umysłowy i kulturalny przygotowujący grunt dla wykształcenie nowego społeczeństwa i nowej organizacji państwowej lepiej dostosowanej do potrzeb rozwijającej się gospodarki opartej na zasadach kapitalistycznych.
107. Ojciec dydaktyki: Jan Amos Komeński napisał „Wielką dydaktykę”
108. Oświecenie: to epoka zapoczątkowana w Anglii, osiągnęła największy rozkwit we Francji. Ruch ten zmierzał do zwalczania wszelkiego rodzaju przesądów i zaszczepienia światłego poglądu na świat. Europa-początek XVII-XVIII w.; Polska-do początku XIX w.
109. Osiągnięcia Oświecenia: potęga nauki; idea powszechnej oświaty; oświata pod opieką państwa; przywrócenie języka ojczystego; wiara w edukację i wychowanie; szkoła przyjazna dziecku; walka z werbalizmem(uczenie pamięciowe); szkoła dla wszystkich bez ograniczeń; reformy szkolnictwa(1773r. KEN); w literaturze pojawi się dydaktyzm
110. John Lock: wg niego umysł dziecka w chwili urodzenia nie posiada żadnej wiedzy. Jest jak czysta tablica-TABULA RASA-która zapisywana będzie dopiero w miarę rozwoju dziecka
111. Encyklopedyści francuscy: Monteskiusz; Jan Lerond d’ Alembert; Wolter; Paul Heinrich Dietrich Holbach; Adrien Helvetius; Robert Turgot; przejściowo J.J. Rousseau
112. „Encyklopedia”: pierwsza próba spisania dorobku cywilizacji ludzkiej, wychodziła w latach 1751-1772. Redagował ją Denis Diderot
113. Projekty powstałe w okresie Wielkiej Rewolucji Francuskiej: Mirabeau; Talleyrand; Condorcet; Lepeletier
114. Ojciec szkoły ludowej, początkowej: Jan Henryk Pestalozzi-„Jak Gertruda uczy swoje dzieci”; „Leonard i Gertruda”
115. Twórca „ogródków dziecięcych”: Wilhelm Friedrich Froebel
116. Twórca pierwszych seminariów, otrzymał miano „nauczyciela nauczycieli: Adolf Diesterweg
117. Friedrich Johann Herbart: opracował teorię stopni formalnych(jasność, kojarzenie, system, metoda) stworzył kierunek zwany „herbartyzmem” lub „szkołą tradycyjną”
118. Herbert Spencer: stworzył ideę szkoły realnej
119. Przedstawiciele Oświecenia w Polsce: Stanisław Konarski; Ignacy Potocki; Stanisław August Poniatowski; Hugo Kołłątaj; Grzegorz Piramowicz; Ignacy Józef Massalski; Adam Kazimierz Czartoryski; August Sułkowski
120. Kiedy powstała Szkoła Rycerska: w 1765r. do 1794r. przez Stanisława Augusta Poniatowskiego, bezpośredni nadzór sprawował komendant Adam Kazimierz Czartoryski. Była dostępna dla ubogiej szlachty. Absolwenci: Tadeusz Kościuszko; Jakub Jasiński, Stanisław Fiszek, Józef Sowiński, Julian Ursyn Niemcewicz
121. Powstanie kościuszkowskie: 1794r.
122. Reforma Kolegiów Pijarskich: zrealizowana w 1750-1753
123. Kiedy powstało Collegium Nobilium: w 1740r., szkoła miała charakter elitarny, przeznaczona dla dzieci magnatów i bogatej szlachty. Założył je St. Konarski. Absolwenci: Stanisław Kostka Potocki; Kajetan i Wincenty Skrzetuscy; Franciszek Ksawery Dmochowski; Onufry Kopczyński
124. Naturalne wychowanie: Jan Jakub Rousseau- wychowanie powinno być zgodne z rozumem czyli naturą dziecka, wychowanie na łonie natury
125. Adam Kazimierz Czartoryski: twórca Szkoły Rycerskiej, członek TDKE, KEN, autor „Katechizmu Rycerskiego”
126. Kiedy została założona Akademia Zamoyska: w 1595/1600 Zamoyski
127. KEN, data powstania i członkowie: 14.10.1773r. członkowie: Adam Kazimierz Czartoryski, Ignacy Józef Massalski, Michał Jerzy Poniatowski, Joachim Chraptowicz, August Sułkowski, Ignacy Potocki, Andrzej Zamoyski, Antoni Poniński
128. Szkoły KEN: wydziałowe, podwydziałowe, główne, elementarno-pierwiastkowe, powiatowe, wojewódzkie
129. Okresy KEN: I-1773-1780; II-1781-1788; III-1789-1794
130. Kto był sekretarzem Towarzystwa do Ksiąg Elementarnych: Grzegorz Piramowicz
131. Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych: powstało w latach 1775-1792
132. Kto napisał:
„Wielką dydaktykę”- Jan Amos Komeński „Myśl o wychowaniu”- John Lock „O powinności nauczyciela”- Grzegorz Piramowicz „Emil”- Jan Jakub Rousseau
133. Kto i kiedy zatwierdził Konstytucję 3 Maja: Stanisław August Poniatowski w 1791r.
134. Daty rozbiorów:
1772 rok 1793 rok 1795 rok
ZABÓR AUSTRIACKI
25. W jakim zaborze powstała Rada Szkolna Krajowa (autonomiczna władza): w austriacki(w Galicji) 1866-1919, powołał ją Józef Dietl
26. Jakim zaborze działały szkoły trywialne i główne: w austriackim(w Galicji)
27. Kiedy była autonomia galicyjska: w 1866r.
28. Szkoły w Królestwie Polskim: elementarne(wiejskie, miejskie); podwydziałowe; wydziałowe, departamentowe; akademickie
29. Szkoły w zaborze austriackim: trywialne; główne; normalne; realne; gimnazja; szkoły ludowe; żeńskie; szkoły wyższe
30. Szkoły wyższe w zaborze austriackim: Uniwersytet Krakowski(później Jagielloński), Uniwersytet we Lwowie(1784), Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Akademia Rolnicza w Dublanach(1901)
ZABÓR PRUSKI
31. Pięciu przedstawicieli Towarzystwa Przyjaciół Nauki: St. Staszic; Onufry Kopczyński; G. Piramowicz; A.K. Czartoryski; Jan Śniadecki; B. Linde; A. Prażmowski
32. Wzór nauczyciela ludowego w zaborze pruskim: Ewaryst Estkowski
33. Co to jest szkoła symultanna i w jakim zaborze występowała: to szkoła wielowyznaniowa, zabór pruski, jeden z elementów polityki germanizacyjnej(do szkół tych posyłano dzieci polskich katolików i niemieckich protestantów)
34. Nazwy trzech tajnych organizacji na terenie zaboru pruskiego: Towarzystwo Oświaty Ludowej; Towarzystwo Czytelni Ludowych; Towarzystwo Przyjaciół Nauki
35. Autor pierwszego czasopisma pedagogicznego „Szkoła Polska”: Ewaryst Estkowski
36. Co to jest kulturkampf?: podporządkowanie władz Kościoła w Rzeszy władzy państwowej, rok 1871. Twórca Otto Bismarck, zabór pruski
37. Kto był twórcą „Chowanny” i pedagogiki narodowej: Bronisław Trentowski, zabór pruski. Składała się ona z: nepiodyka, dydaktyka, epika
38. Gdzie odbywały się strajki szkolne na terenie zaboru pruskiego:
39. Eforat: władza nadzorcza działająca przy Królewskim Liceum Warszawskim, w jej skład wchodziło 6 osób: Stanisław i Aleksander Potoccy, Onufry Kopczyński, A. Prażmowski, S. Linde, Diehl
40. W jakim zaborze był przestrzegany najbardziej obowiązek szkolny: zabór pruski
KSIĘSTWO WARSZASKIE
1807 utworzone z ziem II i III zaboru pruskiego w 1809r, dołączono ziemie III zaboru austriackiego, istniało do 1815 r
41. Władza szkolna w Ks. Warszawskim: 1807 Izba Edukacyjna; 1812 przekształcona w Dyrekcję Edukacji Narodowej
42. Kto i kiedy utworzył Ks. Warszawskie: Napoleon Bonaparte 1807-1815
43. Szkoły w Ks. Warszawskim: elementarne(wiejskie, miejskie), szkoły średnie(podwydziałowe, wydziałowe, departamentowe), szkoły wyższe zawodowe w Warszawie, UJ w Krakowie, pensje żeńskie, seminarium nauczycielskie w Łowiczu i Poznaniu
44. Lata trwania Rzeczpospolitej Krakowskiej i typy szkół: 1815-1846, szkoły elementarne, średnie, Liceum Św. Anny i Św. Barbary, Instytut Techniczny, Uniwersytet Jagielloński
ZABÓR ROSYJSKI
45. Kto był autorem Ustawy z 1862r.? Aleksander Wielopolski
46. Gdzie odbywały się strajki szkolne na terenie zaboru rosyjskiego? Warszawa-1905r.
47. Kto był propagatorem w-fu na świeżym powietrzu, jaki zabór? H. Jordan, zabór rosyjski
48. Czym zasłynął K.C. Mrongowiusz i G. Gizewiusz? Działacze polityczno-społeczni, którzy walczyli na Warmii i Mazurach
49. Kto był założycielem Liceum Krzemienieckiego: Tadeusz Czacki 1805r. zabór rosyjski
50. Szkoły w zaborze rosyjskim: elementarne, miejskie, wiejskie, średnie, powiatowe(ogólnokształcące, pedagogiczne, specjalne), gimnazja, Liceum w Lublinie, szkoły wyższe: Szkoła Główna w Warszawie
51. W jakim zaborze działały szkoły niedzielne: zabór rosyjski (Królestwo Polskie)
52. Pedagodzy pozytywistyczni: Adolf Dygasiński, Eliza Orzeszkowa, B. Prus, A. Świętochowski, J.W. Dawid
53. Ogródki Jordańskie: ogródki wychowania poza szkolnego młodzieży utworzone w 1889r. przez H. Jordana
54. Polska Macież Szkolna 1905: Stowarzyszenie Oświatowe prowadziło szkoły elementarne i średnie, Uniwersytety Ludowe, Domy Ludowe, kursy dla analfabetów
55. W jakich latach było Królestwo Polskie i w jakim zaborze: 1815-1819, w zaborze rosyjskim
56. Twórcy literatury dla dzieci i młodzieży w zaborach: Stanisław Szczepkowski-Pius, Adolf Dygasiński, Ewaryst Estkowski
57. Uniwersytet Warszawski(1816): powstał z inicjatywy Stanisława Augusta Poniatowskiego i Stanisława Staszica, a w 1862 przekształcił się w Szkołę Główną, a w 1869/1870 Szkoła Główna przekształciła się w carski Uniwersytet Warszawski
58. Typy szkół w Wielkim Księstwie Poznańskim: elementarne, wiejskie, miejskie, średnie, progimnazja i gimnazja, seminaria nauczycielskie w Poznaniu, prywatne szkoły średnie
59. Towarzystwa Oświatowe w zaborach:
zabór austriacki
Towarzystwo Szkół Ludowych (1892) Towarzystwo Oświaty Ludowej (1872) Towarzystwo przyjaciół Oświaty (1890)
zabór pruski
Towarzystwo Przyjaciół Nauki (1800) Towarzystwo Czytelni Ludowych (1880) Towarzystwo Pomocy Naukowej
zabór rosyjski
Towarzystwo Naukowe Towarzystwo Młodzianów gimnazjum krzemienieckiego Polskie Towarzystwo badań nad dziećmi
60. Lata działania Towarzystwa Szkoły Ludowej, zabór: 1892, zabór rosyjski
61. Co oznacza skrót DOK: Departament Oświaty i Kultury
62. Daty powstanie listopadowego i styczniowego: powstanie listopadowe- 1830-1831r.; powstanie styczniowe- 1863r.
63. Kto i kiedy założył Akademię Wileńską: Stefan Batory w 1578
• Lakoniczność- umiejętność bardzo krótkiego i zwięzłego wypowiadania się, wychowanie spartańskie
• Fizjokratyzmy- naturalny porządek, wolny rynek
• Empiryzm- doświadczenie
• Tabula rasa- czysta tablica
• Liberum veto- nie zgadzam się, zabraniam
• Pentatlon- pięciobój
• Likejon- liceum
• Dekurie- przypominały dzisiejsze zastępy harcerskie, samorządy kadetów w Szkole Rycerskiej, 5 osób(4-członków; 1-dekuron-wzór w nauce i postępowaniu)
• 476-upadek cesarstwa zachodnio-rzymskiego
• 966-chrzest Polski
• 1453-zdobycie Konstantynopolu przez Turków, upadek Cesarstwa wschodnio-rzymskiego
• 1450-wynalezienie druku przez Gutenberga
• 1492-odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba
• 1517-wystąpienie Marcina Lutra w Witenberdze, początek reformacji w Niemczech
• 1364-założenie Uniwersytetu w Krakowie
• 1564-sprowadzenie jezuitów do Polski przez Stanisława Hozjusza
• 1579-Akademia Wileńska
• 1600-Akademia Zamoyska
• 1740-założenie Collegium Nobilium przez Stanisława Konarskiego
• 1765-utworzenie Szkoły Rycerskiej przez Stanisława Augusta Poniatowskiego
• 1772-pierwszy rozbiór Polski
• 1793-drugi rozbiór Polski
• 1795-trzeci rozbiór Polski
• 1794-powstanie kościuszkowskie
• 1800-Warszawskie Towarzystwo Przyjaciół Nauki
• 1807-1815-utwozrenie Księstwa Warszawskiego
• 1862-ustawa Wielkopolskiego
• 1919-Sejm Nauczycielski
• 1866-autonomia galicyjska
• 1804-utworzenie liceum w Warszawie
• 1815-Kongres Wiedeński-utworzenie Królestwa Polskiego, Wielkiego Księstwa Poznańskiego i Rzeczpospolitej Krakowskiej


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zanetka199o




Dołączył: 20 Lut 2010
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 15:54, 11 Sty 2011    Temat postu:

więcej nie mam Razz

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jerychowa




Dołączył: 19 Lut 2010
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: TsP

PostWysłany: Wto 21:03, 11 Sty 2011    Temat postu:

a uwazasz ze to jest malo???????????????

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ania108




Dołączył: 19 Lut 2010
Posty: 71
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 22:07, 11 Sty 2011    Temat postu:

Pytanie od resocjalizacji
1. Data KEN - działalność, szkoły w KEN, myśliciele
2. 3 nauczycieli odrodzenia
3. Szkoły ponujące pod zaborami
4. Etapy nauki rycerza
5. Arystoteles, Platon - jaką szkoła założyli
6. Jaki kierunek górował na Uniwersytecie Bolońskim.
7. Pierwszy nauczyciel Aten.
8. Jakie nauki obejmowało Trivium i Quatrivium
9. Założyciel szk. rycerskiej
10. Wymienić szk. kościelne
11. Jaką szk. założył K. Wielki
12. Dzieła Kamieńskiego- szkoła
13. Uniwersytet; boloński, paryski, krakowski.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.apbezpieczenstwo.fora.pl Strona Główna -> Historia mysli pedagogicznej Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin