Forum www.apbezpieczenstwo.fora.pl Strona Główna www.apbezpieczenstwo.fora.pl
Ped. Edu. dla Bez.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

PIGUŁA

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.apbezpieczenstwo.fora.pl Strona Główna -> Metodyka Edukacji dla Bezpieczeństwa
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
prokoplukasz




Dołączył: 17 Mar 2010
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 19:43, 05 Cze 2011    Temat postu: PIGUŁA

4 strategie kształcenia Okonia, więc 4 typy lekcji:
1. Strategia przyswajania wiedzy gotowej (lekcja podająca)
2. Strategia problemowa- samodzielne dochodzenie uczniów do wiedzy, rozwiązywanie problemów
3. Strategia oddziaływania na rzeczywistości: praktyka, ćwiczenia, zadania (ekspozycyjna)
4. Strategia oddziaływania na ucznia, na jego postawy, system wartości np. muzyka, plastyka, sztuka
Funkcje dydaktyki obronnej:
- teoretyczna(poznawcza)- polega na odkrywaniu i wyjaśnianiu przyczyn faktów i zjawisk w obszarze kształcenia obronnego
- praktyczna(instrumentalno-praktyczna)- przejawiająca się w ustaleniu najbardziej skutecznych i racjonalnych metod, form i warunków realizacji celów i zadań dydaktycznych w ramach przygotowania obronnego całego społeczeństwa.
ZASADY NAUCZANIA:
- zasada poglądowości- poznanie rzeczywistości na podstawie obserwacji, myślenia i praktyki na drodze od konkretu do abstrakcji i od abstrakcji do konkretu, na każdym przedmiocie nauczanie powinno opierać się na konkretach.
- zasada systematyczności- polega na systematycznym przyswajaniu wiadomości i umiejętności oraz ich systematycznemu utrwalaniu.
- zasada łączenia teorii z praktyką- łączenie wiedzy teoretycznej z praktyką życia codziennego
- zasada indywidualizacji i zespołowości- godzenie interesów i potrzeb jednostki i zespołu(zbiorowości) jednostka powinna realizować swoje indywidualne cele bez szkody dla społeczeństwa.
- zasada przystępności- polega na stopniowaniu trudności, wymusza konieczność dostosowania metod i treści do rozwoju i możliwości uczniów.
- zasada samodzielności- nakazuje rozwijanie u uczniów samodzielności myślenia i działania, stawianie uczniów w sytuacjach wymagających formułowania i rozwiązywania problemów.
- zasada operatywności wiedzy- dotyczy umiejętności wykorzystania nowo nabytej wiedzy w pracy szkolnej i pozaszkolnej oraz w każdej nowej sytuacji życiowej
- zasada świadomej aktywności- polega na wyzwoleniu u uczniów świadomej aktywności w procesie uczenia się, czyli czynnego a zarazem świadomego uczestnictwa w tym procesie.
- zasada trwałości wiedzy, umiejętności i nawyków- wskazuje na konieczność takiego organizowania procesu kształcenia, który umożliwi uczniom jak najdłuższe zapamiętywanie wiadomości i nabytych umiejętności, aby mogli w odpowiednim czasie skuteczniej je wykorzystać.
- zasada wdrażania do kształcenia ustawicznego- mówi o konieczności ciągłego dokształcania się oraz umiejętności zdobywania wiedzy i umiejętności
- zasada efektywności- to związek między celami, a wynikami kształcenia, wymaga ona precyzyjnego sformułowania celów kształcenia.

CELE KSZTAŁCENIA:
Cele kształcenia- to świadome założone efekty, które chcemy osiągnąć w wyniku kształcenia w szkole.

Taksonomia ABCD Niemiecki:
Poziom I Wiadomości: A. Zapamiętywanie
B. Zrozumienie
Poziom II Umiejętności: C. Stosowanie wiadomości w sytuacja typowych
D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych

METODY NAUCZANIA:

Metoda nauczania- to celowo i systematycznie stosowany sposób(kierowania) nauczyciela z uczniami, umożliwiający osiągnięcie celów. Metoda musi być stosowana świadomie, systematycznie, powtarzalnie i powinna prowadzić do osiągnięcia celów.


Dobór metod kształcenia

Metody dobierane są w zależności od:
1. Poziomu edukacji
2. Możliwości intelektualnych uczniów
3. Właściwości realizowanych treści
4. Celów i zadań dydaktycznych
5. Wiek uczniów
6. Treści nauczania

Klasyfikacja metod kształcenia:

1. Metody oparte na słowie(werbalne):
a) opowiadanie
b) opis
c) wyjaśnienie
d) pogadanka
e) dyskusja
f) wykład
g) praca z książką
2. Metody oparte na obserwacji(oglądowe)
a) pokaz
b) pomiar
3. Metody oparte na działalności praktycznej:
a) metoda laboratoryjna
b) metoda zajęć praktycznych
c) instruktaż
4. Metody aktywizujące(J. Bogusz):
a) instruktaż
b) metody sytuacyjne
c) metody inscenizacyjne
d) metody programowane
e) gry dydaktyczne

SYTUACJE DYDAKTYCZNE:

Elementy sytuacji dydaktycznej:
- odtwórcze
- twórcze
- zapamiętywania
- umiejętnościowe
- wartościowania wiedzy

Składniki sytuacji dydaktycznej:
A. Nauczyciel
B. Uczeń- uczniowie
C. Treści

ŚRODOWISKO DYDAKTYCZNE:

Środowisko dydaktyczne- układ pomieszczeń oraz ich wyposażenie sprzyjające uczeniu się- ważny składnik systemu dydaktycznego, ulegający gwałtownym przemianom pod wpływem postępu dydaktyki i techniki.

Pracownia przedmiotowa- pomieszczenie szkolne wraz z odpowiednim wyposażeniem służące do nauczania danego przedmiotu. Istotną cechą pracowni przedmiotowej jest przystosowanie warunków zewnętrznych do charakteru czynności nauczyciela i ucznia.

Organizowanie pracowni przedmiotowej:
Zasady:
1. Zasada planowości
2. Zasada kompleksowości
3. Zasada funkcjonalności

KONTROLA WYNIKÓW NAUCZANIA

Funkcje kontroli:

- Dydaktyczna- Czy dobrze zostały dobrane metody nauczania? Czy poziom merytoryczny zajęć był właściwy? Czy prawidłowo zostały rozwinięte zainteresowania uczniów?
- Wychowawcza – polega na mobilizowaniu i aktywowaniu uczniów do dalszego wysiłku w procesie uczenia się.

Rodzaje kontroli:
-wstępna
- bieżąca
- sporadyczna
- semestralna
- końcowa

Metody kontroli:
- sprawdziany ustne
- sprawdziany pisemne
- sprawdziany umiejętności praktycznych
- różnorodne testy umiejętności
- inne sprawdziany

Funkcje oceny:
- Informacyjna( uczeń nauczyciel rodzic)
- Motywacyjna – stymuluje dążenie do danego wyniku

Cechy oceny:
- powinna być obiektywna
- powinna być porównywalna
- powinna być dostatecznie pełna
- powinna być konkretna
- powinna być jawna
- powinna być sprawiedliwa

System KPRDW Niemirki:

K- wymagania konieczne.Na ocenę dopuszczającą
P- wymagania podstawowe. Na ocenę dostateczną
R- wymagania rozszerzające. Na ocenę dobrą
D- wymagania dopełniające. Na ocenę bardzo dobrą
W- wymagania wykraczające. Na ocenę celującą



-
Dopiszcze coś o strategiach bo nie mogę znaleźć konkretów.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
prokoplukasz




Dołączył: 17 Mar 2010
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 23:04, 07 Cze 2011    Temat postu:

Ogniwa procesu kształcenia:
- Uświadamianie celów i zadań
- Opracowanie nowego materiału
- Uogólnienie nowego materiału
- Utrwalenie
- Wiązanie teorii z praktyką
- Kontrola i Ocena wyników kształcenia
Strategie kształcenia:
- ASOCJACYJNA- polega na przekazywaniu wiedzy za pomocą słowa i innych środków informacyjnych
- PROBLEMOWA- polega na uczeniu przez odkrywanie i rozwiązywanie problemów
- OPERACYJNA- Polega na uczeniu się poprzez działania
- EKSPONACYJNA- polega na uczeniu się przez przeżywanie.

Co zawiera konspekt?
- Temat
- Cele ogólne
- Cele szczegółowe
- Metody, formy, środki dydaktyczne
- Przebieg zajęć, czynności nauczyciela i uczniów

Małe dopełnienie


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
prokoplukasz




Dołączył: 17 Mar 2010
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 1:02, 13 Cze 2011    Temat postu:

1. Metody aktywizujące:
- instruktaż
- metody sytuacyjne
- inscenizacja
- metody programowane
- gry dydaktyczne
- metoda zajęć praktycznych
2. Praca domowa (funkcje)
-opanowanie wiadomości związanych z nową lekcja
-utrwalenie, pogłębienie lub rozszerzenie wiedzy poznanej w czasie lekcji.
-kształcenie określonych umiejętności sprawności
-rozwijanie samodzielności oraz posługiwaniu się wiedzą w praktyce.
-rozwijanie i pobudzanie nowych zainteresowań jak i pomysłowości, zdolności twórczych
-rozwijanie umiejętności uczenia się, wdrążenie do samokształcenia.
-kształtowanie nawyków, systematycznego wykonywania zadań, pozytywnego stosunku do uczenia się.
3. funkcje pytań zadawanych przez nauczyciela
- bezpośredni kontakt z uczniem, umożliwiający gruntowne zbadania wiedzy
- śledzenie toku myślenia uczniów
- odpowiedzi uczniów służą pozostałym uczniom jako przypomnienie oraz ich aktywizowania.
4. Forma organizacyjne procesu nauczania.
Etymologicznie:
Z łąc. Forma- postać kształt.
- forma w sporcie
- kształt zewnętrzny, wygląd
- krój, fason, model, szablon
W dydaktyce:
Forma- kształt zajęć- jak ułożone są czynności nauczyciela i uczniów.
- liczba uczniów
- czas
- poziom intelektualny
- wykorzystanie środków

5 Poziomy taksonomiczne celów.
Poziom I Wiadomości: A. Zapamiętywanie
B. Zrozumienie
Poziom II Umiejętności: C. Stosowanie wiadomości w sytuacja typowych
D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych
6. 3 funkcje środków dydaktycznych.
- Poznawcza
- Kształcąca
- Dydaktyczna
7. Funkcje organiczne nauczyciela.
-opiekuna i wychowawcy powierzonego mu zespołu,
-organizatora środowiska wychowawczego ucznia.
8 Rozkład materiału:
- tematy
- zagadnienia
- liczba godzin
- cele głowne
- procedury osiągania celów:
- metody
- środki
- uwagi
9. Dobór celów kształcenia
- poziom intelektualny uczniów
- wiek uczniów
- poziom wiedzy
- metody
- środki
- formy
10. Typy planów
- plan roczny
- okresowy plan dydaktyczny
- codzienny plan dydaktyczny
11. Co to jest test
Zbiór zadań dostosowanych do określonej treści nauczania w taki sposób, by na podstawie wyniku testowania można było ustalić, w jakim stopniu treść ta opanowana jest przez ucznia.
12. Test wyboru i test z lukami.
Test wyboru- Pytanie i kilka odpowiedzi z których tylko jedna jest prawdziwa, reszta jest niepełna bądź błędna.
Test z lukami- uczeń ma uzupełnić zdania odpowiednimi wyrazami, liczbami, znakami, lub dokończyć zdania.
13. Cele kształcenia
Cele kształcenia- świadome, z góry oczekiwane, konkretne efekty edukacji, pożądane zmiany w osobowości ucznia pod wpływem procesu kształcenia.
Jak wyprowadzać cele?
1 cele ogólne
2 cele szczegółowe
14. Środowisko dydaktyczne
Środowisko dydaktyczne- układ pomieszczeń oraz ich wyposażenie sprzyjające uczeniu się- ważny składnik systemu dydaktycznego, ulegający gwałtownym przemianom pod wpływem postępu dydaktyki i techniki.
15. Funkcje oceny:
- Informacyjna( uczeń nauczyciel rodzic)
- Motywacyjna – stymuluje dążenie do danego wyniku

16. Treści kształcenia
- system wzajemnie powiązanych ze sobą wiadomości, umiejętności i nawyków przekazywanych uczniom przez nauczyciela w procesie kształcenia.

17. Co to jest kontrola sporadyczna?
- dokonywana jest po zakończeniu pewnego działu tematycznego, jakiejś partii materiału programowego, stanowiącego pewną całość, albo po zakończeniu pewnego okresu nauki(semestr, trysemestr)
18. Ocenianie
Funkcje oceny:
- informacyjna (poznawcza)
- selekcyjna(w czasie egzaminów, służy celom selekcyjnym)
- motywacyjna( motywuje do dalszego wysiłku)
- prognostyczna( na podstawie wystawionych ocen można przewidywać daalsze rezultaty w procesie kształcenia)
Cechy oceny, ocena powinna być:
-obiektywna
- porównywalna
- dostatecznie pełna
- konkretna
- jawna
- sprawiedliwa
Błędy w ocenianiu:
- niesystematyczność lub rezygnacja z oceniania
- zmienność i wielość kryteriów oceniania
- nadmiernie wysoki poziom wymagań
- brak jawności wymagań i norm oceniania
- ograniczony obiektywizm sytuacji sprawdzania
- powierzchowność doboru pytań

19. Zasady nauczania
zasada kształcenia- reguła norma postępowania w procesie kształcenia
zasady:
- zasada poglądowości- poznanie rzeczywistości na podstawie obserwacji, myślenia i praktyki na drodze od konkretu do abstrakcji i od abstrakcji do konkretu, na każdym przedmiocie nauczanie powinno opierać się na konkretach.
- zasada systematyczności- polega na systematycznym przyswajaniu wiadomości i umiejętności oraz ich systematycznemu utrwalaniu.
- zasada łączenia teorii z praktyką- łączenie wiedzy teoretycznej z praktyką życia codziennego
- zasada indywidualizacji i zespołowości- godzenie interesów i potrzeb jednostki i zespołu(zbiorowości) jednostka powinna realizować swoje indywidualne cele bez szkody dla społeczeństwa.
- zasada przystępności- polega na stopniowaniu trudności, wymusza konieczność dostosowania metod i treści do rozwoju i możliwości uczniów.
- zasada samodzielności- nakazuje rozwijanie u uczniów samodzielności myślenia i działania, stawianie uczniów w sytuacjach wymagających formułowania i rozwiązywania problemów.
- zasada operatywności wiedzy- dotyczy umiejętności wykorzystania nowo nabytej wiedzy w pracy szkolnej i pozaszkolnej oraz w każdej nowej sytuacji życiowej
- zasada świadomej aktywności- polega na wyzwoleniu u uczniów świadomej aktywności w procesie uczenia się, czyli czynnego a zarazem świadomego uczestnictwa w tym procesie.
- zasada trwałości wiedzy, umiejętności i nawyków- wskazuje na konieczność takiego organizowania procesu kształcenia, który umożliwi uczniom jak najdłuższe zapamiętywanie wiadomości i nabytych umiejętności, aby mogli w odpowiednim czasie skuteczniej je wykorzystać.
- zasada wdrażania do kształcenia ustawicznego- mówi o konieczności ciągłego dokształcania się oraz umiejętności zdobywania wiedzy i umiejętności
- zasada efektywności- to związek między celami, a wynikami kształcenia, wymaga ona precyzyjnego sformułowania celów kształcenia.


20. Elementy sytuacji dydaktycznej Niemirko
- Nauczyciel
- uczeń, uczniowie
- treści
21. Cele kształcenia
Cele kształcenia- to świadome założone efekty, które chcemy osiągnąć w wyniku kształcenia w szkole.
22. Ogniwa procesu kształcenia:
- Uświadamianie celów i zadań
- Opracowanie nowego materiału
- Uogólnienie nowego materiału
- Utrwalenia
- Wiązanie teorii z praktyką
- Kontrola i ocena wyników
23. Strategie kształcenia
- ASOCJACYJNA- przekazywanie wiedzy za pomocą słowa i innych środków informacyjnych
- PROBLEMOWA- uczenie się przez odkrywanie i rozwiązywanie problemów
- OPERACYJNA- uczenie się poprzez działania
- EKSPONUJĄCA- uczenie się przez przezywanie

24. Liberalizm w ocenianiu.
Liberalizm nauczyciela przy wystawianiu oceny dostatecznej i nadmierna surowość przy wystawianiu oceny dobrej i bardzo dobrej.

25. Struktura lekcji.
Część wstępna:
- czynności organizacyjne
- sprawdzenie stopnia opanowania materiału z poprzedniej lekcji
- zapoznanie z tematem lekcji, celami i planem
- wskazówki organizacyjno metodyczne
Część główna:
- powtórzenie poznanych wcześniej czynności
- nazwanie nowych czynności oraz określenie do czego służą
- wzorowy pokaz wykonywania nowej czynności z jednoczesnym wyjaśnieniem
- ćwiczenia praktyczne
- doskonalenie w prawidłowym wykonywaniu opanowanej czynności
Część końcowa:
- ocena osiągnięcia celów i stopnia opanowania zagadnień
- uniknięcie niedociągnięć i podanie ocen
- postawienie zadań związanych z doskonaleniem znajomości i zagadnień

26.Co to jest metodyka?
Metodyka- dział dydaktyki szczegółowej, która zajmuje się poszukiwaniem efektywnych sposobów nauczania określonego przedmiotu poprzez analizę celów, treści, metod oraz form organizacyjnych kształcenia.

27. Metoda inscenizacji
Metoda inscenizacji:
-dobór tematu zajęć
-scenariusz lekcji (konspekt) z rozpisaniem na cele
-dobór roli dla uczniów
-próba generalna (korygowanie błędów)

28. Koncepcje sytuacji wg Kuligowskiej
A. Odtwórcze-odtwarzanie zdobytej wiedzy
B. Zapamiętywania- różne formy zapamiętywania treści
C. Umiejętnościowe- instruktaż, ćwiczenia, pokaz,
D. Tworzenia-opracowanie w oparciu o znane informacje
E. Wartościowanie wiedzy-spośród poszczególnych informacji wykorzystać, najważniejsze, najwartościowszą

29. Lekcja jako forma
Lekcja-jest to najprostsza forma organizacyjna procesu dydaktyczno-wychowawczego.

30. Kontrola
Kontrole wyników nauczania można podzielić ogólnie na:
-wstępna
-bieżącą
-sporadyczna
-semestralną
-końcową

31. Sytuacja potencjalna i aktualna

Sytuacja potencjalna- są to cele kształcenia, treści, metody i środki pracy, czas, miejsce, sposoby sprawdzania wyników nauczania.

Sytuacja aktualna- następuje w momencie włączenia się nauczyciela do sytuacji potencjalnej.

32. Dydaktyka obronna, co to?

-opis i analiza procesu kształcenia obronnego
-ustalanie i przekazywanie opartych na edb norm postępowania, wskazówek, norm
-porządkowanie wiedzy o obronności
-opis i analiza treści kształcenia

33. Program kształcenia

Program kształcenia- opis realizacji celów podstawy programowej.

34. Toki lekcji

Toki lekcji:
-podający
-problemowy
-praktyczny
-eksponujacy
-mierzący

35. Literatura

-„dydaktyka edukacji obronnej” k.zegnalek
-Kazimierz Żegnałek - Dydaktyka ogólna
-Czesław Kupisiewicz - podstawy dydaktyki ogólnej
-dydaktyka ogólna Okoń
-Jan Bogusz dydaktyka wojskowa
-k,Kraszewski sztuka nauczania czynności nauczyciela
-niemierko kształcenie szkolne-podrecznik skutecznej dydaktyki

36. Nauczanie wielostronne
Nauczanie wielostronne- stosowanie w toku kształcenia różnych sposobów, środków, metod, form kształcenia.

37. Plan i projekt
Obmyślony sposób działania to projekt tego działania.
Projekt uzupełniony o decyzje to plan.
Istotą planowania jest podejmowanie decyzji w sprawie sposobów i kierunków przyjętych działań.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
prokoplukasz




Dołączył: 17 Mar 2010
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 1:03, 13 Cze 2011    Temat postu:

Miłej nauki:) do rana jeszcze trochę czasu:DVery Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.apbezpieczenstwo.fora.pl Strona Główna -> Metodyka Edukacji dla Bezpieczeństwa Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin