Forum www.apbezpieczenstwo.fora.pl Strona Główna www.apbezpieczenstwo.fora.pl
Ped. Edu. dla Bez.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

zasady tworzenia systemu oddziaływń resocjalizacyjnych

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.apbezpieczenstwo.fora.pl Strona Główna -> Pedagogika resocjalizacyjna (Sobczak, Marciniak)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tereskaa




Dołączył: 04 Cze 2010
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 11:34, 14 Maj 2012    Temat postu: zasady tworzenia systemu oddziaływń resocjalizacyjnych

TEMAT : Zasady tworzenia systemu oddziaływań resocjalizacyjnych


Efektywność resocjalizacyjna procedur stosowanych w rozwijaniu funkcji opiekuńczych, wychowawczych i terapeutycznych jest uzależniona od:
• wyjściowego stanu osobowości wychowanka, uprzednich wpływów społecznych, a zwłaszcza podkulturowych;
• sprawności metodycznej (kwalifikacji i umiejętności wychowawców) kadry pedagogicznej trafnie postulującej cele operacyjne stosownie do treści rozpoznania diagnostycznego i własnych możliwości;
• klimatu społecznego instytucji resocjalizującej, czyli zbioru parametrów określających: jakość stosunków interpersonalnych w placówce, stopień autonomii osobistej wychowanków oraz charakter kontroli sprawowanej przez kadrę pedagogiczną (np. kontrola opiekuńcza lub represyjna)
Na wstępie należy zdać sobie sprawę z faktu, że aby oddziaływanie miało charakter pełny i efektywny należy dysponować następującymi środkami:
• własną osobą oraz środkami wpływu osobistego;
• grupą wychowawczą, za którą są odpowiedzialni oraz środkami wpływu grupowego;
• dobrami kultury i cywilizacji współczesnej, którymi mogą modyfikować przekonania, uczucia i zachowania osób nieprzystosowanych społecznie (L. Pytka, 2000).
Dotyczą trzech grup oddziaływań:
• Oddziaływania psychotechniczne - polegają na trafnym doborze i zastosowaniu środków wpływu osobistego w zaspokajaniu potrzeb wychowanka, w jego wychowaniu i terapii. Podstawowym środkiem wpływu wychowawcy na wychowanka jest wykorzystanie zależności osobowej o charakterze indywidualnym, "twarzą w twarz" w codziennych kontaktach interpersonalnych. Procedura ta pozwala na znaczny stopień identyfikacji psychologicznej wychowawcy i wychowanka i jego indywidualny rozwój osobowy.

• Oddziaływania socjotechniczne - odwołują się do optymalnych środków wpływu grupowego na jednostkę lub inną grupę społeczną będącą przedmiotem sterowania, tj. do tzw. więzi wewnątrz- i międzygrupowych w zaspokajaniu potrzeb wychowanków, w ich uspołecznianiu oraz oddziaływaniu terapeutycznym. Socjotechnika umożliwia głównie wzrost poziomu dojrzałości interpersonalnej wychowanków wyrażającej się adekwatnym spostrzeganiem i ocenianiem zachowań cudzych i własnych w kontekście społecznym. Środki socjotechniczne wykorzystują presję grupy.

• Oddziaływania kulturotechniczne - polegają na wykorzystywaniu w opiece, wychowaniu i terapii resocjalizacyjnej środków wpływu wywieranych przez kulturę i cywilizację na poszczególne osoby i grupy wychowawcze. Dobierając adekwatnie do potrzeb i zainteresowań wychowanków rozmaite formy zajęć kulturotechnicznych, kształtuje się nie tylko określone przekonania, łagodzi napięcia i konflikty wewnętrzne, ale przede wszystkim modyfikuje się zachowania wychowanków zgodnie ze społecznie akceptowanymi wzorami kulturowymi. Procedura kulturotechniczna ma wysokie walory integracyjne, umożliwia w znacznym zakresie identyfikację wychowanka z wartościami społeczno-kulturowymi, blokując tym samym ewentualne motywacje do działania antyspołecznego, sprzecznego z istniejącym systemem wartości i norm moralnych, obyczajowych i prawnych. Procedura, o której mowa, pozwala na ponowną integrację jednostki ze społeczeństwem i jej prawidłową, niezaburzoną adaptację społeczną
według L. Pytki (2000) efektywność systemu resocjalizacji jest uzależniona od struktury wyeksponowanych działań, tj. od:
 użyteczności informacji diagnostycznych na temat systemu sterowanego i jego otoczenia;
 adekwatności celów działania, a zwłaszcza stopnia ich realności (realizowalności);
 trafności optymalizowania uwzględniającego współzależność celów, sposobów i środków działania;
 użyteczności zasileń energetycznych, środków pozostających w dyspozycji systemu sterującego.


Efektywność resocjalizacyjna powyższych procedur stosowanych w rozwijaniu funkcji opiekuńczych, wychowawczych i terapeutycznych jest uzależniona od:
• wyjściowego stanu osobowości wychowanka, uprzednich wpływów społecznych, a zwłaszcza podkulturowych;
• sprawności metodycznej (kwalifikacji i umiejętności wychowawców) kadry pedagogicznej trafnie postulującej cele operacyjne stosownie do treści rozpoznania diagnostycznego i własnych możliwości;
• klimatu społecznego instytucji resocjalizującej, czyli zbioru parametrów określających: jakość stosunków interpersonalnych w placówce, stopień autonomii osobistej wychowanków oraz charakter kontroli sprawowanej przez kadrę pedagogiczną (np. kontrola opiekuńcza lub represyjna).

Projektując system oddziaływań resocjalizacyjnych należy wyróżnić :
1. postulowanie opiekuńcze czyli co robić w zakresie opieki
2. postulowanie wychowawczo-dydaktyczne ( co robić w zakresie wychowania i nauczania wychowanków )
3. postulowanie terapeutyczne ( co robić w zakresie leczenia wychowanków )
4. optymalizowanie opiekuńcze ( jakimi sposobami oddziaływać w zakresie zaspokajania potrzeb opiekuńczych )
5. optymalizowanie wychowawczo – dydaktyczne ( jakimi sposobami i metodami najlepiej realizować cele wychowawcze i dydaktyczne )
6. optymalizowanie terapeutyczne ( jakimi metodami terapii oddziaływać, uwzględniając zakładane cele oraz wyjściowy stan osobowości wychowanki i jego środowiska wychowawczego )
7. realizowanie opiekuńcze ( jakimi środkami optymalnie zaspokajać potrzeby wychowanków )
8. realizowanie wychowawczo – dydaktyczne ( jakimi środkami wychowawczymi i dydaktycznymi posługiwać się we wdrażaniu uznanych za optymalne metod wychowania i nauczania )
9. realizowanie terapeutyczne ( jakimi środkami terapeutycznymi się posługiwać, wdrażając uznane za optymalne określone metody oddziaływania terapeutycznego w stosunku do każdego z wychowanków i do grupy jako całości )

Należy przy tym podkreślić, że 9 specyficznych klas działań systemu resocjalizującego nie określa jednak, jakie konkretne metody i techniki są najlepsze w rozwiązywaniu praktycznych problemów. Klasyfikacja ta wskazuje jedynie na typy pytań związanych z projektowaniem systemu resocjalizacji oraz na rodzaje odpowiedzi, jakie by uzyskać przed przystąpieniem do wdrażania systemu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tereskaa




Dołączył: 04 Cze 2010
Posty: 3
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 11:36, 14 Maj 2012    Temat postu:

to co najważniejsze zaznaczyłam grubszą czcionką Smile miłej nauki Smile pozdrawiam Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
prokoplukasz




Dołączył: 17 Mar 2010
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 16:41, 14 Maj 2012    Temat postu:

A co to i do czego?"D

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.apbezpieczenstwo.fora.pl Strona Główna -> Pedagogika resocjalizacyjna (Sobczak, Marciniak) Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin