Forum www.apbezpieczenstwo.fora.pl Strona Główna www.apbezpieczenstwo.fora.pl
Ped. Edu. dla Bez.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Ćwiczenia GR I

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.apbezpieczenstwo.fora.pl Strona Główna -> Przysposobienie obronne i kultura bezpieczeństwa
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
martuska199018




Dołączył: 04 Paź 2010
Posty: 21
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 13:57, 16 Mar 2011    Temat postu: Ćwiczenia GR I

Działania i przedsięwziecia PAŃSTWA W ZAKRESIE WĄSKIEGO pojmowania bezp. i obronności.

-monitoring na ulicach
-straż miejska, straż pożarna
-patrole policji
-Narodowe Służby Rezerwowe
-przepisy prawne, kodeksy karny i drogowy
-służba zdrowia, pogotowie ratunkowe
-rozbudowa systemu obronnego RP
-dobrze wyszkolona i wyposażona armia
-uczestnictwo w paktach, umowach i sojuszach międzynarodowych
-odpowiednie zarządzanie armią
-odpowiednio przeszkolone i zorganizowane służby celne
Rolling Eyes


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zanetka199o




Dołączył: 20 Lut 2010
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 14:16, 16 Mar 2011    Temat postu:

działania/ przedsięwzięcia podmiotu, jednostki w zakresie wąskiego i szerokiego pojmowania bezpieczeństwa i obronności:


[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jerychowa




Dołączył: 19 Lut 2010
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: TsP

PostWysłany: Pią 19:54, 18 Mar 2011    Temat postu:

Działanie i przedsięwzięcia państwa w zakresie szerokiego pojmowania bezpieczeństwa i wojskowości:
- Wprowadzenie do szkół przedmiotu Edukacja dla Bezpieczeństwa i rozszerzenie jego zakresu o gimnazjum
- zmiana profilu wojska na zawodowe
- utworzenie Narodowych Sił Rezerwowych
- wprowadzenie numeru alarmowego 112
- uczestnictwo w NATO, Unii Europejskiej
- działania takich organizacja jak UNESCO, UNICEF
- kampanie na rzecz bezpieczeństwa na drogach (np. czarne punkty, akcja znicz)
- kampania "Życie bez tytoniu", "Bezpieczna droga do szkoły", "Zero tolerancji"
- przeprowadzanie ćwiczeniowych alarmów przeciwpożarowych
- Pomoc Społeczna
- istnienie telefonów zaufania, różnego rodzaju poradni
- zapewnienie dostępu do zasobów surowcowych
- zapewnienie dostępu do pomocy zdrowotnej
- bezpieczeństwo informacyjne- ochrona danych osobowych
- budowanie wałów przeciwpodziowych


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
martuska199018




Dołączył: 04 Paź 2010
Posty: 21
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 16:01, 06 Kwi 2011    Temat postu:

Kultura bezpieczeństwa

Dotychczas spotykane w literaturze sposoby rozumienia pojęcia kultura bezpieczeństwa opierały się na rozumieniu bezpieczeństwa w jego wąskim znaczeniu. Na przykład, kultura bezpieczeństwa według Pidgeona stanowi system znaczeń, poprzez który określona grupa ludzi rozumie zagrożenia na świecie. Istnieje także stwierdzenie Malinowskiego, twierdzącego, że poszczególne narody różną się kulturą bezpieczeństwa, zależy to od ich miejsca w międzynarodowym systemie i politycznego aspektu użycia siły militarnej. Uważa także, że oddziaływanie kultury w sferze politycznej odbywa się czterema drogami:
a) poprzez dostarczanie politycznemu podmiotowi celów i norm;
b) poprzez determinowanie sposobu postrzegania polityki wewnętrznej;
c) poprzez wpływanie na sposób oceny środowiska międzynarodowego;
d) poprzez uwarunkowanie jego zdolności do mobilizowania zasobów narodowych dla celów militarnych.
Prezentowana przez niego koncepcja kultury bezpieczeństwa przyjmuje, że potrzeby przesądzają o wyborach strategii działania, a sama kultura dostarcza podmiotom narzędzi w postaci zwyczajów, stylów, symboli i praktyk, którymi posługują się w świadomy sposób. Można, więc powiedzieć, że kultura ma trwały wpływ na zachowanie podmiotów, jednak to, w jaki sposób kultura wpływa na zachowania może zależeć od charakteru środowiska.
(pierwsza definicja - )Według Mariana Cieślarczyka, kultura bezpieczeństwa danego przedmiotu to jego sposób myślenia o bezpieczeństwie i odczuwanie bezpieczeństwa, a także sposoby osiągania bezpieczeństwa. Ten ostatni element stanowi istotę szeroko rozumianej obronności. Oznacza to, że kultura bezpieczeństwa spełnia funkcję łącznika bezpieczeństwa i obronności. (druga definicja - )W kolejnych analizach ustalił, że kultura bezpieczeństwa to wzór podstawowych założeń, wartości, norm, reguł, symboli i przekonań, wpływających na sposób postrzegania wyzwań, szans i zagrożeń, a także sposób odczuwania bezpieczeństwa i myślenia o nim oraz związany z tym sposób zachowania i działania podmiotów (osób, grup społecznych, instytucji i organizacji społeczności i społeczeństw), w różny sposób przez podmioty „wyuczonych” i wyartykułowanych w procesach szeroko rozumianej edukacji, w tym również w naturalnych procesach wewnętrznej integracji i zewnętrznej adaptacji oraz w innych procesach organizacyjnych, a także w procesie umacniania szeroko (nie tylko militarnie) rozumianej obronności, służących w miarę harmonijnemu rozwojowi tych podmiotów i osiąganie przez nie najszerzej rozumianego bezpieczeństwa, z pożytkiem dla siebie, ale i otoczenia.
(a to „chyba”  elementy składowe - ) Na kulturę bezpieczeństwa według Cieślarczyka składają się:
- wzór podstawowych zasad, założeń, norm i wartości podzielanych przez dany podmiot
- sposoby postrzegania przez podmiot wyzwań szans i zagrożeń oraz sposoby myślenia o bezpieczeństwie
- kwalifikacje, postawy, zachowania, działania ( i współdziałania) podmiotu w relacjach z innymi podmiotami, służące: rozpoznawaniu wyzwań, wykorzystywaniu szans i przeciwdziałaniu zagrożeniom.
Sposób myślenia Cieślarczyka na temat kultury bezpieczeństwa, jest ważnym punktem odniesienia w dalszych badaniach i osiąganiu wyższego poziomu bezpieczeństwa. Podmioty dysponują wysokim poziomem kultury bezpieczeństwa, nie myślą o bezpieczeństwie jedynie w celu osiągnięcia sowich osobistych korzyści, ale uwzględniają także potrzeby innych podmiotów funkcjonujących we wspólnym otoczeniu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Paula




Dołączył: 27 Lut 2010
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 16:46, 08 Kwi 2011    Temat postu:

Kultura bezpieczeństwa ekonomicznego i politycznego


Zachowanie bezpieczeństwa ekonomicznego jest jednym z głównych celów polityki wewnętrznej i zagranicznej państw, która polega na zapewnieniu niezakłóconego funkcjonowania gospodarki oraz na utrzymaniu komparatywnej równowagi z gospodarkami innych państw. Kultura ekonomiczna rozumiana jest jako ogół przekonań ocen, postaw, czynników podmiotów gospodarczych względem zjawisk ekonomicznych. Uaktywnia ona w człowieku postawy kreatywności, przedsiębiorczości, samorealizacji oraz samokształcenia. Kultura łącząca wartości materialne pobudza myśl ludzką w kierunku osiągania coraz wyższego poziomu postępu technicznego a w rezultacie wzrost gospodarczy a poprzez swoje wartości wyznacza strategie działania. Duże znaczenie ma samowystarczalność lub autonomia jako synonim bezpieczeństwa ekonomicznego co oznacza stan w którym gospodarka ma zapewnioną niezbędną wystarczalność energetyczną, życiową technologiczną itd. W polityce bezpieczeństwa narodowego należy uwzględniać koszty zerwania współzależności ekonomicznej w imię pełnej autonomii gospodarczej i suwerenności. W tej zależności najpełniej przejawia się ekonomiczny wymiar bezpieczeństwa narodowego państwa. Jednym z podstawowych warunków stworzenia nowoczesnej gospodarki rynkowej jest rozwój przedsiębiorczości i innowacyjności będącej wyznacznikami kultury bezpieczeństwa ekonomicznego. Mówiąc o kulturze bezpieczeństwa ekonomicznego bardzo duże znaczenie ma także przygotowanie się do postępu technologicznego.
Bezpieczeństwo gospodarcze może być zagrożone gdy państwo nie będzie w stanie rozwijać się , gdy zagrożenia zewnętrzne doprowadzą do zakłóceń w jej funkcjonowaniu oraz zagrozi fizycznemu przetrwaniu państwa jako jednostki gospodarczej. Tak więc kultura bezpieczeństwa ekonomicznego polega na zapewnieniu rozwoju państwa, przeciwdziałaniu negatywnym wpływom zagrożeń pochodzących z zewnątrz, zapewnianiu przetrwanie państwa jako jednostki gospodarczej, stymulowania społeczeństwa do podwyższania poziomu postępu technicznego i przygotowania się do tego postępu a także zapewnianie suwerenności i autonomii państwa.
Kultura polityczna to całokształt wartości, norm i reguł zachowania utrwalonych w świadomości podmiotów biorących udział w działaniach politycznych. Współczesna [polityka wymaga przyjęcia i stosowania określonych zasad tj. wolna gospodarka, demokracja, prawo i instytucje społeczne. Demokracja jako wartość i centralna reguła organizująca jest elementem kultury bezpieczeństwa i swoistym kluczem do bezpieczeństwa z takich powodów, że jest ona pożądaną formą władzy z powodu swoich bardziej szczegółowych wartości. Uznaje i wspiera ludzką godność a im bardziej w państwie jest rozwinięta demokracja tym bardziej pokojową politykę prowadzi to państwo. Uzupełnieniem wspólnoty demokracji we wspieraniu pokoju jest współzależność gospodarcza, międzynarodowy handel i inwestycje, które przeciwstawiają się jednostronnej dominacji.
Dla kultury bezpieczeństwa politycznego i ekonomicznego można przedstawić charakterystyczne modele:
• Model regresu czyli kultura dominacji i niezdrowej rywalizacji. Model ten przejawia się w formie klasycznej oraz jako pat rozwojowy czyli tzw. „ efekt chocholego tańca”. W sytuacji występowania klasycznego modelu regresu punkty widzenia różnych podmiotów są w różnym stopniu rozbieżne oraz nie uwzględniają obiektywnych tendencji rozwoju cywilizacyjnego. Ten sposób działania oraz myślenia można określić jako „działanie na przekór” innym podmiotom. Model „chocholego tańca” występuje gdy rozbieżne poglądy podmiotów dotyczące jakiegoś problemu nie umożliwiają podjęcia decyzji i skutecznego działania gdyż żaden z tych podmiotów nie uzyska wyraźnej przewagi umożliwiającej zainicjowanie kontynuowania lub zakończenie działań.
• Model rozwojowy-który wyróżnia przewaga kultury zaufania i współdziałania nad kulturą dominacji niezdrowej rywalizacji. W modelu tym dostrzegamy istniejącą i właściwie odczytaną potrzebę rozwiązywania problemu ogólnego dzięki temu sprzyja on wyższemu poziomowi kultury bezpieczeństwa. Wspólne wartości oraz zdolności do strategicznego myślenia działania i współdziałania stanowią istotny element kultury bezpieczeństwa i potencjału obronnego.
Ważną kwestią bezpieczeństwa politycznego jest także system prawny i jego zgodność ze standardami europejskimi. Należy dążyć do stanowienia aktów normatywnych (kodyfikacji, ustaw ograniczających, wiodących). Istotna jest również kultura polityczna społeczeństwa oraz kultura organizacyjna, prawna itp. charakteryzująca życie polityczne.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lupula




Dołączył: 04 Mar 2010
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 10:21, 11 Kwi 2011    Temat postu:

KULTURA BEZPIECZEŃSTWA EKOLOGICZNEGO I ZDROWOTNEGO


Według Ireny Fudali kultura ekologiczna to system zachowań społecznych, wiedzy wynikający z wzajemnej komunikacji jednostek i grup społecznych deklarowanych i respektowanych wartości, norm w odniesieniu do środowiska przyrodniczego człowieka.
Pojęcie kultury ekologicznej, według tej autorki, obejmuje:
- zainteresowanie i wiedzę o środowisku (poznawczy wymiar kultury ekologicznej)
- uznane i pożądane wartości ekologiczne (aksjomatyczny wymiar kultury ekologicznej)
- stosunek do zjawisk i instytucji (afektywny wymiar kultury ekologicznej)
- wzory zachowań i typy działań ekologicznych (behawioralny wymiar kultury bezpieczeństwa).

Bezpieczeństwo ekologiczne to trwały i ciągły proces zmierzający do osiągnięcia pożądanego stanu ekologicznego, zabezpieczającego spokojna i zdrową egzystencję wszystkich elementów ekosystemu, przy uzyciu różnych środków, zgodnych z zasadami współżycia wewnętrznego państw i społeczności międzynarodowej.
Do zasad bezpieczeństwa ekologicznego zalicza się:
- zasadę równego bezpieczeństwa
- zasadę zakazu tzw. Agresji ekologicznej oraz związaną z nią potrzebę monitoringu uzgodnionych kwestii bezpieczeństwa ekologicznego
- zasadę regularnej wymiany informacji dotyczących sytuacji ekologicznych na szczeblu krajowym i regionalnym
- zasadę zapobiegania ekologicznym szkodom transgranicznym
- zasadę kooperacji
- zasadę współpracy naukowo-technicznej
- zasadę pokojowego rozwiązywania międzynarodowych sporów dotyczących szkód ekologicznych
- zasadę międzynarodowej odpowiedzialności za środowisko
- zasadę tzw. Samopodtrzymującego się rozwoju
-zasadę posiadania prawa do korzystnego środowiska
Zakres i stopień przestrzegania tych zasad przez dany podmiot daje świadectwo jego kultury bezpieczeństwa. Często dysponujemy już odpowiednim potencjałem teoretycznym, który jednak jeszcze w dużym stopniu pozostaje tylko potencjałem. Nie zawsze znajduje bowiem odzwierciedlenie w świadomości społecznej i w sferze organizacyjnej, ale także w zachowaniach, działaniach i współdziałaniach obywateli, grup społecznych, społeczności i społeczeństw.
Agresja ekologiczna, której wynikiem jest przekraczanie progowych barier odporności środowiska na zanieczyszczenia, wywołuje potrzebę przeciwdziałania zagrożeniom i ich skutkom. Wyzwania, szanse i zagrożenia ekologiczne są ściśle związane z działalnością człowieka. Dlatego tak ważna jest kultura bezpieczeństwa ekologicznego. Zdaniem niektórych autorów kryzys ekologiczny jest kryzysem kultury.
Dlatego też działania naprawcze, ale przede wszystkim profilaktyczne, powinny uwzględniać kulturowe aspekty bezpieczeństwa.

Natomiast na kulturę zdrowotną składa się system wartości dotyczących zdrowia fizycznego i psychicznego, obiektywnego i subiektywnego, jednostkowego i publicznego. Kultura ta przejawia się w świadomym regulowaniu relacji człowiek-środowisko w trybie życia, słowem w tym wszystkim co w epoce Oświecenia trafnie nazywano „obyczajami co do zdrowia”.
Podstawowym pojęciem kultury zdrowotnej jest ZDROWIE. Definicja zawarta w Konstytucji światowej Organizacji Zdrowia z 1948r. wyjaśnia: zdrowie to nie tylko brak choroby czy niedomagania, lecz również dobry stan fizyczny, psychiczny i społeczny, czyli oprócz zdrowia somatycznego, istotne jest dobre samopoczucie, zdolność do nawiązywania i utrzymywania relacji z innymi ludźmi. Są to istotne aspekty kultury bezpieczeństwa zdrowotnego.

W aspekcie wychowawczym kultura zdrowotna polega na świadomej i stałej pracy nad sobą, na poczuciu odpowiedzialności za zdrowie własne i publiczne oraz owocnej w czyn wrażliwości na potrzeby zdrowotne, a zwłaszcza na potrzeby innych ludzi.
Już od najmłodszych lat dziecko poddawane jest wielostronnemu społecznemu oddziaływaniu, które dotyczy również zdrowia. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych jest podstawą adaptacji do ciągle zmieniających się warunków.
Edukacja zdrowotna jest jednym z głównych czynników kształtowania kultury zdrowotnej. Byt rzadko jednak odnosimy ją do tak ważnej potrzeby i wartości jaka jest bezpieczeństwo. Zbyt często jeszcze system wartości danego podmiotu, jego normy i zasady, postawy i zachowania, a szczególnie preferowany styl życia i związana z tym tożsamość nie sprzyjają perspektywnemu myśleniu o zdrowiu i czynnikach go warunkujących. Jest to jednen z istotnych wyznaczników kultury bezpieczeństwa zdrowotnego. Niestety zdrowie zbyt często jeszcze staje się dominującą wartością wtedy, kiedy zaczyna go brakować. Dopiero wówczas zasady, normy, postawy, zachowania i działania zaczynają się podporządkowywać tej wartości. Jednak wtedy zbyt często jest już za późno. Dotyczy to zarówno zdrowia fizycznego jak i zdrowia psychicznego i duchowego.
Częściej o edukacji zdrowotnej myśli się w kategoriach dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie odpowiednich zabiegów higienicznych, właściwe odżywianie, aktywność ruchową itd. Nie zawsze towarzyszy temu refleksja o wynikające z niej wnioski znajdujące miejsce w postawach i zachowaniach, ale również, a może przede wszystkim w działaniach i współdziałaniach.
Bezpieczeństwo, zwłaszcza w życiu małego człowieka, podczas powolnego dochodzenia do samodzielności odgrywa niebagatelną rolę. Dziecko musi umieć przewidywać i oceniać nowe sytuacje również w kategoriach niebezpieczeństwa, np. zachować ostrożność wobec nieznanych roślin i zwierząt. Znajomość tych i innych reguł sprzyja poczuciu bezpieczeństwa a także służy zachowaniu zdrowia.
Kolejnym aspektem kultury zdrowotnej jest higiena. Praktyczne wskazania higieny mają na celu zapewnienie jednostce i społeczeństwu odpowiednich warunków zdrowotnych i pełnego rozwoju fizycznego i psychicznego. Higiena wiąże się z profilaktyką i lecznictwem.
Higiena, porządek i czystość najbliższego otoczenia mają ogromny wpływ na nasze zdrowie. Możemy mówić o higienie osobistej, higienie otoczenia, higienie psychicznej i wypoczynku, higienie właściwej postawy ciała, także o higienie i kulturze żywienia. O higienie myśli się także jako o sposobie zapobiegania infekcji- czyli profilaktyce- i budowaniu właściwego stosunku do choroby. Wszystko to ma na celu podnoszenie świadomości społecznej dotyczącej sposobów skutecznego zapobiegania chorobom i zapewnienia możliwości pożądanego rozwoju. Możemy więc mówić o higienie bezpieczeństwa jako elemencie kultury bezpieczeństwa.
Trzecim elementem kultury zdrowotnej jest stan i działalność służby zdrowia.

Trudno byłoby mówić o kulturze bezpieczeństwa zdrowotnego danego podmiotu, kiedy rozpatrujemy ja w oderwaniu od kultury ekologicznej czy ekonomicznej. I odwrotnie , trudno mówić o kimś, że cechuje go wysoka kultura bezpieczeństwa ekonomicznego pomimo że posiada on wysoką kulturę ekonomiczną i zyskuje adekwatne do niej efekty ekonomiczne. Cóż z tego, jeśli jednocześnie nie dba on o swoje zdrowie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.apbezpieczenstwo.fora.pl Strona Główna -> Przysposobienie obronne i kultura bezpieczeństwa Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin