Forum www.apbezpieczenstwo.fora.pl Strona Główna www.apbezpieczenstwo.fora.pl
Ped. Edu. dla Bez.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

SYLABUS

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.apbezpieczenstwo.fora.pl Strona Główna -> Teoretyczne podstawy wychowania
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ania108




Dołączył: 19 Lut 2010
Posty: 71
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 13:36, 24 Lut 2011    Temat postu: SYLABUS

SYLLABUS
Rok akademicki 2010/2011
Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
Wydział Humanistyczny Instytut Pedagogiki


2. Cele i efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje jakie powinien osiągnąć student:
Celem kształcenia jest opanowanie wiedzy i nabycie stosownych kompetencji w ń/w zakresie:
a)Wiedzy dotyczącej metateorii wychowania, w tym definicji teorii wychowania, jej źródeł, rodzajów, struktury, języka, powiązań z subdyscyplinami pedagogiki i innymi naukami, m.in. z psychologią, filozofią, socjologią, zarządzaniem zasobami ludzkimi, biomedycznymi podstawami rozwoju człowieka;
b)Kompetencji rozumienia: procesów społecznych zachodzących w otoczeniu
i środowisku życia człowieka, istoty czynników regulujących przemiany
w zbiorowościach społecznych, w globalnych i lokalnych procesach gospodarczych, kulturowych, jako kontekstu rozwoju człowieka, jego wychowania, szeroko rozumianej edukacji.

Metody dydaktyczne – wykłady z wykorzystaniem prezentacji graficznych, mające charakter ciągłego dialogu i weryfikacji efektów komunikacji ze studentami. Ćwiczenia będące podstawowym sposobem stałej weryfikacji opanowywania wiedzy z zakresu teorii wychowania, ale także możliwością krytycznych odniesień do tej wiedzy, szczególnie
w zakresie jej przydatności i zastosowań w praktyce życia społecznego oraz w rozwoju indywidualnym człowieka. W ramach wybranych ćwiczeń studenci prezentują m.in. „swoje” miniprojekty, np. diagnozy, listy zagrożeń bezpieczeństwa dziecka i sposobów przeciwdziałania tym zagrożeniom.
3. Kryteria, elementy i forma oceny przedmiotu – efektów kształcenia:
Przedmiot kończy się egzaminem ustnym, który jest poprzedzony sprawdzianem wiedzy
z efektów kształcenia w oparciu o stosowny test.
O możliwości przystąpienia do egzaminu decyduje zaliczenie ćwiczeń i pozytywna ocena
z wspomnianego testu.
Student ma możliwość wyboru terminu egzaminu – termin I, II, III – bez wpływu tego wyboru na ocenę.
Podstawę zaliczenia ćwiczeń na konkretną ocenę stanowią:
- obecność na ćwiczeniach połączona z aktywnością studenta, nieobecność na ćwiczeniach wiąże się z koniecznością ich zaliczenia w formie wskazanej przez prowadzącego je nauczyciela akademickiego.
4. Treści kształcenia zgodne z obowiązującymi standardami kształcenia:
(Załącznik nr 78 do Rozporządzenia MNiSzW z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki)
Załącznik nr 78
Standardy kształcenia dla kierunków studiów: Pedagogika
A.Studia pierwszego stopnia
III. Ramowe treści kształcenia
B.Grupa treści kierunkowych
„2. Kształcenie w zakresie teoretycznych podstaw wychowania.
Treści kształcenia: Psychologiczne, socjologiczne i filozoficzne podstawy wychowania.
Geneza i ewolucja teorii wychowania (teorie ogólne, średniego zasięgu i empiryczne).
Potoczne teorie wychowania a teoretyczna refleksja nad wychowaniem. Teorie naukowe
i ich orientacje. Analiza porównawcza teorii wychowania: ich różnice i elementy wspólne.
Metateoria wychowania. Metodologiczne problemy teorii wychowania. Aksjologiczne
i teleologiczne podstawy wychowania. Struktura procesu wychowania i jego dynamika.
Podstawowe właściwości procesu wychowawczego. Granice i mierniki oddziaływań
wychowawczych. Wychowanie a samowychowanie. Podstawowe dziedziny wychowania
i ich teorie. Błędy wychowania a pseudowychowanie. Współczesne konteksty, idee
i problemy teorii wychowania. Metodyczne aspekty wychowania: technologie wychowania,
zasady, metody, formy, techniki i środki wychowania.
Efekty kształcenia – umiejętności i kompetencje: analizowania relacji między teorią
wychowania a innymi dyscyplinami pedagogicznymi oraz naukami pogranicza;
rozwiązywania problemów wychowawczych w świetle różnych teorii wychowania;
samodzielnego wiązania procesów wychowania z innymi procesami społecznymi
i edukacyjnymi; projektowania własnych rozwiązań problemów wychowawczych;
porównywania teorii i konfrontowania ich z sytuacją społeczno-historyczną oraz polityczną
społeczeństw.”
5. PROGRAM
Wykłady:
1.Psychologiczne, socjologiczne i filozoficzne podstawy wychowania. Teoria wychowania
a inne nauki.
2.Geneza, ewolucja teorii wychowania, ujęcia interpretacyjne w XXI wieku. Metodologia wychowania.
3.Dylematy teorii wychowania w tym: od ideologii wychowania do pluralizmu
i podmiotowości, kontekst teorii wychowania, diagnoza uwarunkowań życia ludzi.
4.Metodologiczne i metodyczne podstawy teorii wychowania. Jak projektować, badać, porównywać teorie wychowania oraz nauczać, poznawać, uczyć się ich. Przedmiot badań teorii wychowania.
5.Analiza porównawcza teorii i koncepcji wychowania. Ich aksjologiczne i teleologiczne podstawy, źródła. Teoria wychowania w dialogu. Teoria wychowania homo amans i inne teorie wybrane przez studentów.
6.Teorie wychowania wobec praktyki wychowawczej. Granice i mierniki oddziaływań wychowawczych. Metodyczne aspekty wychowania: cele, technologie wychowania i środki wychowania.
7.Współuczestnictwo teorii wychowania w procesie wychowania, w samowychowaniu,
w eliminowaniu błędów wychowania i pseudowychowania. Skuteczność wychowania.
8.Rodzaje, stałość i zmienność, interpretacje dziedzin wychowania.
9.Tendencje, idee w teoriach wychowania, ich otwartość. Pedagogika niepokoju wobec zagrożeń życia i bezpieczeństwa ludzi, w szczególności dzieci. Czy i jak projektować wychowanie w ciągłej zmienności egzystencji człowieka.
10.Wykład na życzenie w ramach pogotowań do egzaminu z teoretycznych podstaw
wychowania.
Ćwiczenia:
1.Jak interpretować i rozumieć teorie wychowania?
Poglądy teoretyków wychowania na ich współczesne zdefiniowanie. (Łobocki, Śliwerski, Okoń, Nowak, Górniewicz).
2.Dlaczego i jak diagnozować współczesne uwarunkowania życia ludzi dla potrzeb teorii wychowania?
Indywidualna projekcja tych uwarunkowań, a szczególnie zagrożeń bezpieczeństwa człowieka w XXI wieku.
Każdy student wykonuje swój projekt podlegający ocenie.
3.Jak interpretować i rozumieć metodologię i metodykę teorii wychowania. Zasadnicze różnice. Czy można nauczyć się wszystkich teorii wychowania?
4.Test w zakresie podstawowych, dotychczas poznanych ujęć interpretacyjnych teorii wychowania /20’/.
Jakie są źródła wyprowadzania celów wychowania? Komu i dlaczego potrzebne są współczesne cele wychowania?
5.Jakie czynniki i w jakim zakresie różnicują współczesne teorie wychowania?
Każdy student dokonuje analizy porównawczej dwóch wybranych teorii:

np. 1) Teoria wychowania w dialogu w ujęciu Janusza Tarnowskiego.
2) Teoria wychowania homo amans w ujęciu Marii Łopatkowej.
6.Diagnoza wzajemnych zależności: teorii i praktyki wychowawczej, praktyki wychowawczej dla powstawania teorii wychowania. W ćwiczeniach wykorzystać wyniki badań pt.: „Diagnoza szkolna 2009”, prezentowane w internecie.
7.Jak dokonywać pomiaru oddziaływań wychowawczych? Kto i jak ma diagnozować przemiany w ludziach w zakresie efektów edukacyjno-wychowawczych? Przykłady rozwiązań w tej mierze.
8.Czy i jak formułować w XXI wieku cele wychowania.
6. Literatura podstawowa:
1.Pedagogika. Podręcznik akademicki, cz. 1 i 2, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, PWN, Warszawa 2003.
2.Pedagogika t. 1-3, red. B. Śliwerski, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006.
3.B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Impuls, Kraków 2001.
7. Literatura uzupełniająca:
1.M. Łobocki, Teoria wychowania w zarysie, Impuls, Kraków 2003.
2.J. Górniewicz, Teoria wychowania. Wybrane problemy, wyd. 2 – poprawione
i poszerzone, Toruń – Olsztyn 1996.
3.J. Tarnowski, Jak wychowywać?, Warszawa 1993.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.apbezpieczenstwo.fora.pl Strona Główna -> Teoretyczne podstawy wychowania Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin