Forum www.apbezpieczenstwo.fora.pl Strona Główna www.apbezpieczenstwo.fora.pl
Ped. Edu. dla Bez.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

10.11.2010

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.apbezpieczenstwo.fora.pl Strona Główna -> Filozofia bezpieczeństwa
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kasia.k




Dołączył: 01 Wrz 2010
Posty: 25
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 15:53, 13 Lis 2010    Temat postu: 10.11.2010

XVII wieczne koncepcje wojny i pokoju
Problemy wojny i pokoju w myśli zachodnioeuropejskiej


W XVII wieku kwestie wojny i pokoju zajmowały bardzo ważne miejsce w dziełach Hugo Grotiusa czy Tomasza Hobbesa. Obaj myśliciele mimo wielu dzielących ich różnic ( np., co do natury człowieka), wysunęli ideę „umowy społecznej” na mocy, której organizowali się w państwa, którego zadaniem było zapewnienie „ bezpieczeństwa życia i mienia”.
Tomasz Hobbes uważał, że walka miała zapewnić człowiekowi spokój i szczęśliwe życie, w rzeczywistości jednak stwarzała, co raz to nowe zagrożenia, utrudniała realizacje zadań pokojowych w wyniku, czego życie ludzi stawało się „…samotne, biedne, bez słońca, zwierzęcia i krótkie”. Hobbes przeciwstawiał się tezie, ze człowiek jest z natury istota społeczną, próbował udowodnić ze człowiek jest egoista dbającym jedynie o właśnie interesy, co prowadzi do powszechnej wrogości, do wojny wszystkich przeciw wszystkim. Wymienia on trzy główne przyczyny tych wojen:
-pierwsza: to rywalizacja sprawiająca, że ludzie dokonują napadów dla zysku
-druga: to nieufność zmuszająca do ciągłej troski o własne bezpieczeństwo
-trzecia: to rządza władzy
Tak długo jak długo człowiek będzie żył w stanie wojny każdego z każdym nie będzie warunków do normalnego rozwoju i bezpieczeństwa, dlatego w swoim postępowaniu powinniśmy się kierować regułą: „…każdy człowiek winien dążyć do pokoju jak dalece tylko ma nadzieje go osiągnąć, a gdy go osiągnąć nie może wolno mu szukać wszelkich środków i rzeczy dlań korzystnych w wojnie i ich używać. Pierwszym i podstawowym prawem natury jest, zatem dążenie do pokoju i podtrzymywanie, a dopiero kolejnym- obrona samego siebie wszelkimi możliwymi sposobami. Jedna z teorii Hobbesa podpowiadała ludziom, aby się jednoczyli w celu przezwyciężenia negatywnych skutków wrodzonych skłonności i wad, stworzenie warunków dla pokojowego i dostatniego życia a zarazem wskazywała drogi i środki prowadzące do pokoju:
*powierzenie spraw spornych rozjemcom
*przestrzeganie zasad sprawiedliwości
*rozwijanie takich cnót jak wdzięczności, skromność, łagodność
*zapobieganie niezgodzie wewnątrz kraju
*posiadanie siły zdolnej przeciwstawiać się nieprzyjacielowi przywrócić pokój, gdyby został on naruszony
W odróżnieniu od Hobbesa, Grotius uważa ze nieprawda jest jakoby to natura skłaniała człowieka do kierowania się jego egoistycznymi interesami i szukania tylko własnych korzyści. Dobry człowiek zwłaszcza chrześcijanin wszczyna wojnę jedynie z konieczności i niechętnie odwołuje się do środków ostatecznych. Jeśli tylko można osiągnąć pokój wówczas warto nawet przebaczyć doznane krzywdy i odstąpić wymierzania kary, ponieważ długotrwała walka z silniejszym przeciwnikiem jest nie tylko niebezpieczna, ale i niezwykle kosztowna, zaś pokój zaproponowany słabszemu przynosi zaszczyt silniejszemu i jest „…czymś lepszym i bardziej bezpiecznym niż niepewne zwycięstwo”.
Zdaniem Grotiusa nie każda wojna jest niesprawiedliwa; taka jest tylko wojna pozostająca w sprzeczności z prawami natury i z prawem narodów, naruszająca interesy całej społeczności ludzkiej i prawa innych istot żywych. Każda wojna nierozważnie wszczęta, może przynieść nieobliczalne następstwa dla całego narodu, dlatego może być ona tylko środkiem ostatecznym, gdy zawiodą inne metody i środki. Do niesprawiedliwych przyczyn wojen Grotius zalicza:
*dążenie do uzyskania pożytku niewynikającego z konieczności
*nie zawsze uzasadniony lęk przed potęgą państw sąsiednich
*dążenie do uzyskania bogatszego terytorium
*chęć zdobycia bogactw zawłaszczonych już przez innych
*dążenie do panowania nad innymi narodami wbrew ich woli
Zdecydowanie krytykował koncepcje Hobbesa Karol Monteskiusz (1669-1755) zgodnie, z którą stan natury miał być stanem powszechnej wrogości i wojny wszystkich przeciw wszystkim. Usiłował wykazać ze w stanie pierwotnym „… pokój byłby pierwszym naturalnym prawem”. Będąc jak wielu innych filozofów nowożytnych, realista, Monteskiusz zdaje sobie sprawę z tego ze wojny nie da się wykluczyć tak łatwo z życia ludzi, dlatego formułuje wiele wskazań ogólnych i rad szczegółowych. Takim wskazaniem jest to ze „ Prawo narodów wspiera się z natury swojej na tej zasadzie ze w czasie pokoju rozmaite narody powinny sie świadczyć najwięcej dobra a w czasie wojny najmniej zła, jak można bez szkody dla swoich zasadniczych interesów”
Zaś rady szczegółowe zawarł w myślach dotyczących siły obronnej (księga IX) i siły zaczepnej (księga X). Obok stwierdzeń natury ogólnej, dotyczących genezy i istoty wojen ich przyczyn i skutków w pracach Monteskiusza można znaleźć wiele wskazówek praktycznych:
*sprzecznym z natura jest by w ustroju federacyjnym jeden skonfederowany stan nie podbij inny
*w czasie wojny niezbędne są; ścisłe współdziałanie wojsk, przewidywanie rozwoju wydarzeń i szybkość działań, doskonała organizacja wojsk, dowodzenie i zaopatrzenie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.apbezpieczenstwo.fora.pl Strona Główna -> Filozofia bezpieczeństwa Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin